عصر خودرو

نخست وزیر ژاپن:

با آمدن ترامپ پیمان ترانس پاسیفیک با مشکلاتی روبروست

عصر بازار- شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که این هفته با دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا در نیویورک دیدار می کند ، گفت که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا مشکلاتی در مسیر تصویب و اجرای پیمان پیمان تجارت آزاد در دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) جود دارد.

با آمدن ترامپ پیمان ترانس پاسیفیک با مشکلاتی روبروست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، این پیمان را 12 کشور بزرگ اقتصادی دنیا از جمله آمریکا و ژاپن امضا کرده اند و چین با مخالفت این دو کشور نتوانسته است به آن ملحق شود و با اجرای برنامه های تعرفه مالیاتی و ارزی بسیار کشورهای عضو از جمله ژاپن تحت تاثیراتی قرار خواهد گرفت.
    آبه که قرار است روز پنجشنبه با ترامپ گفت و گو کند ،‌ خاطر نشان کرد: ما در اجرای این پیمان مشکلاتی داریم و در باره این مساله لازم است که با دولت آینده آمریکا گفت و گوهایی انجام دهیم .
    وی با اشاره به اینکه ترامپ پیشتر مخالفت خود را با این معاهده اعلام کرده است ، گفت : ما باید بپذیریم که با چنین موضعگیری هایی راه برای اجرای پیمان دشوارتر خواهد شد اما این به معنای خاتمه آن نیست.
    قرار است تا پایان ماه جاری میلادی این پیمان به پارلمان ژاپن تسلیم شود تا برای بررسی و تصویب روی آن مباحثاتی صورت گیرد اما تصویب آن در کنگره آمریکا با توجه به قدرت رسیدن ترامپ در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
    از سوی دیگر مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است که تا بیستم ژانویه که مراسم تحلیف ترامپ انجام می شود ، در باره این معاهده بحثی مطرح نخواهد شد و روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد : به نظر می رسد کنگره آمریکا هیچ فشاری را برای تصویب آن در شرایط فعلی احساس نمی کند.
    باراک اوباما رییس جمهور آمریکا متعهد شده بود تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود این پیمان را برای تصویب در اختیار کنگره قرار دهد اما با پیروزی ترامپ همه برنامه ها دستخوش تغییر شده است.
    آبه گفته است با توجه به تغییرات در دولت آمریکا لازم است که دولت ژاپن بسرعت کار خود را برای تصویب این معاهده به پیش ببرد اگرچه او پذیرفت که در داخل و خارج از کشور مشکلاتی برای تحقق این هدف وجود دارد و مشخصا در جریان مباحثات در مجلس سنای ژاپن برخی از نمایندگان احزاب مخالف جلسه بررسی این پیمان تجاری فرامرزی را ترک کردند.
    ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که اگر قدرت را در اختیار گیرد بسرعت از این معاهده های چند جانبه خارج خواهد شد و بجای آن به دنبال پیمان های تجاری فرامرزی دوجانبه خواهد بود.
    نمایندگان 12 کشور متشکل از ژاپن، مالزی، ویتنام، برونئی، استرالیا، سنگاپور، نیوزیلند، کانادا، آمریکا، پرو، مکزیک و شیلی مهر 94 با این توافق تاریخی موافقت کرده و آن را نهایی کردند.
    این توافق که بزرگترین منطقه تجارت آزاد در دنیا را به وجود خواهد آورد موجب حذف هزاران تعرفه واردات اجناس و محصولات شده و برای 12 کشور امضاء کننده آن، استانداردهای مشترکی را ایجاد خواهد کرد

    برچسب ها