عصر خودرو

معاون سابق سازمان هواپیمایی:

ترامپ قراردادهای فعلی خرید هواپیما را تهدید نمی‌کند

عصر بازار- معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است در شرایط فعلی و با توجه به توافق‌هایی که میان ایران و نهادهای اقتصادی بین‌المللی به وجود آمده تغییر در رهبران سیاسی ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند تاثیری جدی در اجرایی شدن توافق‌ها داشته باشد.

ترامپ قراردادهای فعلی خرید هواپیما را تهدید نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علیرضا منظری اعلام کرد: در صورتی که امکان آن وجود داشته باشد که توافق‌های ماه‌های گذشته به موقع اجرایی شوند، به نظر نمی‌رسد دولت ایالات متحده می‌تواند سنگ‌اندازی جدی در این مسیر داشته باشد.

    وی با اشاره به ارکان بین‌المللی برجام تشریح کرد: این توافق به عنوان یک قرارداد دو جانبه منعقد نشده و کشورهای عضو شورای امنیت آن را تایید کردند. از این‌رو به نظر نمی‌رسد آمریکا توان آن را داشته باشد که به‌ طور یک جانبه در مقابل آن بایستد. در چارچوب این توافق ایران حق خرید هواپیماهای مسافری جدید را به دست آورده و در همین مسیر نیز حرکت می‌کند.

    معاون سابق سازمان هواپیمایی با اشاره به مذاکرات طولانی‌مدت ایران با شرکت‌های هواپیماساز در طول هفته‌های گذشته، اظهار کرد: ما تلاش کردیم که با پیگیری نهایی این مذاکرات به یک قرارداد نهایی برسیم، در صورتی که این قراردادها تا مراحل پایانی خود پیش رفته باشند، با توجه به مجوزی که خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده امکان دور زدن آن وجود ندارد، زیرا طرف برهم زننده قرارداد باید جریمه‌هایی سنگین پرداخت کند. از این رو شاید توافق‌های فعلی در معرض خطر جدی نباشد.

    منظری درباره‌ امکان تداوم مذاکرات و خرید هواپیماهای جدید نیز گفت: این موضوع می‌تواند قدری با ابهام و نگرانی روبه‌رو شود، زیرا احتمال دارد دولت آمریکا قصد کند که با افزایش فشار امکان تامین مالی یا صدور مجوز را از بین ببرد. البته با توجه به این‌که ایران به تمام مسوولیت‌های خود عمل کرده این امر برای آنها نیز دشوار خواهد بود، اما قطعا باید این نگرانی را داشته باشیم و از هم‌اکنون فکری به حال آن بکنیم.

    برچسب ها