عصر خودرو

شاخص فرابورس به پیش از انتخابات آمریکا بازگشت

برگشت آیفکس از شکاف ترامپی

عصر بازار- شاخص فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۳/ ۵ واحدی به محدوده تقریبا ۸۴۳ واحدی رسید. با احتساب این رشد، افتی که پس از انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده صورت گرفته بود، جبران شد. چهارشنبه هفته گذشته بود که خبر انتخاب ترامپ در آمریکا در معاملات بازار سهام ایران منعکس شد.

برگشت آیفکس از شکاف ترامپی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کلیت نمادهای بورس و فرابورس سرخ‌پوش شدند و شاخص فرابورس نیز از محدوده 839 واحدی با 20واحد افت به عدد 819 واحد رسید. از ابتدای هفته جاری اما، قیمت‌ها رو به افزایش گذاشتند و سرانجام در روز گذشته افت پس از انتخابات آمریکا، جبران شد. روز گذشته شاخص فرابورس در محدوده‌ای بالاتر از مقداری که سه‌شنبه هفته گذشته (روز قبل از انتخاب ترامپ) ثبت کرده بود، ایستاد. این در حالی است که شاخص کل بورس هنوز به محدوده پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نرسیده است.

    نگاهی به نمادهای اثرگذار

    در روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پالایش نفت شیراز بیشترین تاثیر را روی آیفکس گذاشتند و هریک به ترتیب این شاخص را 75/ 1، 62/ 0، 55/ 0 و 54/ 0 واحد ارتقا دادند. به نظر می‌رسد دلیل عمده رشد قیمت‌ها در بورس و فرابورس در روز گذشته، افزایش نرخ ارز مبادله‌ای بود. با توجه به داده‌های بانک مرکزی، نرخ دلار مبادله‌ای برای اولین بار در سال جاری به 3 هزار و 199 تومان رسید، اگرچه این موضوع باعث افزایش بهای تمام‌شده در برخی شرکت‌های پتروشیمی خواهد شد، اما در کل می‌تواند نشانه‌ای از تایید افزایش نرخ ارز در بازار آزاد باشد. در واقع فعالان بازار در شرایط فعلی، افزایش نرخ ارز مبادله‌ای را چراغ سبزی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می‌دانند. با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، درآمد شرکت‌های صادرات محوری که ارز صادراتی خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند افزایش خواهد یافت. افزایش نسبی قیمت‌های جهانی در هفته گذشته و همچنین رشد نرخ ارز، برای این شرکت‌ها مطلوب است و طبیعتا فعالان بازار سهام برای خرید سهام این شرکت‌ها، تقاضای بیشتری را در سفارش‌ها منعکس می‌کنند.

     

    پربیننده‌های تکراری در کنار پربیننده‌های جدید

    در روز گذشته نماد معاملاتی سهام شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، شرکت آهن و فولاد ارفع و معدنی کیمیای زنجان گستران از نمادهای پربیننده بازار بودند. در نماد ذوب که ماه‌هاست در مرکز توجه فعالان بازار قرار دارد، همچنان کش و قوس ناشی از افزایش سرمایه این شرکت ادامه دارد. چندی پیش درخواست هیات مدیره این شرکت برای افزایش سرمایه 322 درصدی، مورد تایید حسابرس قرار گرفته بود و حالا تصمیم‌گیری در این باره در اختیار سازمان بورس قرار دارد. پس از آنکه افزایش سرمایه این شرکت به تایید حسابرس رسید، رشد مجدد تقاضا در این نماد باعث رشد قیمت و رسیدن آن به محدوده 300 تومان شد، اما در همین بازه زمانی بود که اطلاعیه فروش بلوک مدیریتی غیرکنترلی 75/ 16 درصدی این شرکت توسط صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در قیمت 300 تومان به بازار مخابره شد. از آنجا که بلوک‌های مدیریتی معمولا گران‌تر از قیمت تابلو معامله می‌شوند، بنابراین بسیاری از فعالان بازار، خرید سهام خرد «ذوب» را در قیمت‌های 300 تومانی غیرجذاب دانستند و بر این اساس قیمت در این نماد دوباره به محدوده 270 تومانی رسید. با وجود آنکه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها روی عملکرد شرکت تاثیری ندارد و منجر به ورود جریان نقدینگی نمی‌شود، اما فعالان بازار عادت کرده‌اند که در تحلیل‌های خود وزن قابل توجهی به این نوع افزایش سرمایه دهند، اما این بار عرضه بلوک مدیریتی این شرکت در قیمت‌هایی نه چندان گران (نسبت به تابلو) باعث شده است که قیمت در این نماد کنترل شود. با این وجود حتی کاهش قیمت نتوانسته است توجه بازار به این سهم را کاهش دهد.

    در کنار نمادهای مورد اشاره، «سمگا» دوباره به جمع نمادهای پربیننده بازگشته است. در حالی که این روزها قیمت این نماد روی تابلو در محدوده 300 تا 310 تومان است، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر قصد دارد یک بلوک تقریبا 8 درصدی را با قیمت پایه هر سهم 403 تومان به فروش برساند. این موضوع در روز گذشته اگرچه قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران را با رشدی محسوس مواجه نکرد، اما این سهم به لیست نمادهای پربیننده بازار رسید. به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از فعالان بازار تحرکات این سهم را زیر نظر دارند.

    همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز در لیست نمادهای پربیننده به چشم می‌خورد. نمادی که پس از مدت‌ها، مسیر خود را به لیست نمادهای پربیننده پیدا کرده است. دو روز از انتشار خبر ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده 14 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، می‌گذرد و در این مدت نمادهای گروه انبوه‌سازی در بورس و فرابورس مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته‌اند. طی معاملات روز گذشته در فرابورس، تعداد 224 میلیون ورقه بهادار به ارزش تقریبا 180 میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت که این حجم معاملاتی در 17 هزار و 890 دفعه انجام شد. دیروز در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 106 میلیون سهم به ارزش 343 میلیارد ریال داد و ستد شد که نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران با دادوستد 3.3 میلیون سهم به ارزش 30.5میلیارد ریال بالاترین ارزش معاملاتی را شاهد بود. نماد ذوب آهن نیز با نقل و انتقال 8/ 9میلیون سهم به ارزش 27 میلیارد ریال بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کرد. نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت بیمه دی به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 26 آبان ماه متوقف شد. همچنین نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله هشت با دست به دست شدن 418 هزار ورقه به ارزش 360 میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به نام خود ثبت کرد.

    برچسب ها