عصر خودرو

اونس طلا تحت فشار ماند

شاخص دلار بر قله ۹ ماهه

عصر بازار- هفته جدید بازارهای بین‌المللی در حالی از روز گذشته آغاز شد که روندها همچنان تحت‌تاثیر انتخابات آمریکا هستند. بازارهای سهام که هفته گذشته رشد داشتند، روز گذشته هم کم و بیش همان روند را پی گرفتند. شاخص دلار نیز دوشنبه رشد هفته گذشته خود را ادامه داد. کالاهای پایه از جمله طلا نیز تحت فشار ماندند.

شاخص دلار بر قله ۹ ماهه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص‌های بورسی که در اولین روز هفته جدید رشد را به ثبت رساندند، باز هم بر برنامه‌های وعده داده شده دونالد ترامپ متمرکز بودند. دلار نیز که هفته گذشته به عاملی مشابه واکنش نشان داده بود، روز گذشته تحت حمایت فشار فروش در بازار اوراق به اوج 9 ماهه رفت. از آن سو، رشد شاخص‌های سهام و دلار و همچنین فشار فنی باعث کم‌ارزش‌تر شدن طلا در ساعات ابتدایی روز شد. اونس طلا که هفته گذشته تا بهای 1228 دلار سقوط کرده بود، صبح دوشنبه تا قیمت 1212 دلار هم افت کرد. در قیمت‌های پایین تر، افزایش خریدها به طلا کمک می‌کرد، اما آسیب فنی به چهره طلا مشهود بود. با این همه، سقوط شدید قیمت‌ها ظرف تنها چند روز، احتمال جهش اصلاحی را مطرح نگه داشته است. قیمتی که تا ساعت 8 دیشب برای اونس ثبت شد، 1214 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت اولین روز کاری هفته سوم نوامبر رقم خورده باشد.

    سرمایه‌گذاران بین‌المللی در شرایط کنونی منتظر روشن شدن جزئیات مربوط به سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ هستند. اجرای سیاست‌های ترامپ احتمالا موجب افزایش هزینه‌های دولتی و در نتیجه رشد نرخ تورم و نرخ بهره اوراق قرضه خواهد شد. زمانی که نرخ بهره اوراق قرضه با افزایش روبه‌رو شود، طبیعتا تقاضا برای طلا و سایر دارایی‌ها با ریسک بالا با کاهش روبه‌رو می‌شود. بخشی از معامله‌گران در آغاز اولین هفته بعد از برگزاری و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر خطر رشد سریع‌تر از حد انتظار تورم و همچنین کسری بودجه در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تمرکز کردند تا ارزش اوراق بهادار این کشور به‌شدت سقوط و بازدهی آنها رشد کند. معامله‌گران بازار ارز با نگاه به بازار اوراق،‌ دلار را به مرز 100 واحد نزدیک کردند. گفته می‌شود سیاست‌های اقتصادی و مالی ترامپ که احتمالا موجب افزایش هزینه‌های زیرساختی و کاهش مالیات‌ها خواهد شد، تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است. استنلی فیشر معاون فدرال رزرو آمریکا نیز روز جمعه در سخنانی تاکید کرد که فدرال رزرو به افزایش مجدد نرخ بهره نزدیک است، چراکه به اهداف خود در زمینه اشتغال و نرخ تورم نزدیک شده است. همین موضوع انقباض پولی دلار را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. موسسه مالی «کردیت سوئیس» دوشنبه اعلام کرد: «سیاست‌های دونالد ترامپ موجب افزایش بی‌ثباتی و نگرانی در بازارهای بین‌المللی و افزایش نرخ تورم خواهد شد و این مساله فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا با سرعت بیشتری نرخ بهره را افزایش دهد.»

    رشد دلار روز گذشته بازار کالا را متاثر کرد، تنها نفت بود که نوسان چندانی را تجربه نکرد و روی کف چندماهه ماند. طلا در حالی در ابتدای روز به مرز کانال پایین‌تر نزدیک شد که پس از تجربه روند پرنوسان هفته گذشته، ابهام در این بازار به‌شدت افزایش یافته است. اونس طلا در هفته پیش از انتخابات تا بهای 1304 دلار اوج گرفت، اما به‌رغم جهش تا قیمت 1338 دلار پس از اعلام پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان، تحت فشار خوش‌بینی‌ها و روند دیگر بازارها تا 1228 دلار سقوط کرد. تازه‌ترین تحلیل فنی «فیبوناچی» که صبح دوشنبه منتشر شد نشان می‌داد که سطح حمایتی بعدی برای قیمت هر اونس طلا 1210 تا 1204 دلار خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با ادامه روند صعودی ارزش دلار و نرخ بهره اوراق قرضه، قیمت طلا همچنان کاهش خواهد یافت. تحلیل تکنیکال فیبوناچی نشان می‌داد که قیمت طلا احتمالا تا سطح 1210 و 1204 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد که قیمت طلا در هفته جاری تحت‌تاثیر سخنرانی جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در کنگره و انتشار آمارهای مهم اقتصادی کشورهای مختلف قرار خواهد داشت.

    برچسب ها