عصر خودرو

بی‌تفاوتی معامله‌گران داخلی به اونس طلا ادامه یافت

شایعه احتکار سکه در بازار

عصر بازار- در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با وجود ادامه افت اونس افزایش قیمت را تجربه کرد تا یک اتفاق نامتعارف در بازار طلا رقم بخورد. این اتفاق باقی ماندن حباب سکه بالای ۴۰ هزار تومان بود، موضوعی که ناشی از ناهماهنگی افت بهای سکه در مقایسه با سقوط طلای جهانی بوده است.

شایعه احتکار سکه در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسید. رشد بهای سکه در حالی اتفاق افتاد که طلای جهانی در ادامه روند کاهشی تا ساعت 3بعدازظهر تا میانه محدوده هزار و 220 دلار پایین رفته بود. عده‌ای از فعالان، احتکار سکه توسط شماری از معامله‌گران بازار را عامل افزایش حباب و رشد قیمت دانستند. به گفته این دسته، شماری از معامله‌گران بزرگ بازار سکه که در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کرده‌اند، در روزهای اخیر سعی کرده‌اند با جمع‌آوری سکه موجود در بازار و نگهداری آن مانع از کاهش ارزش این فلز گرانبها شوند. در کنار این، به گفته برخی فعالان، روز دوشنبه معامله‌گران سکه برای مقابله با اثر افت اونس، وارد بازار ارز شدند و با خرید دلار قیمت آن را افزایشی کردند. روز دوشنبه، دلار از محدوده 3 هزار و 670 تومان عبور کرد و با 17 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 677 تومان رسید. به گفته فعالان، در کنار حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز، افزایش نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد. همسو با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، روز دوشنبه در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی این ارز افزایش یافت و به یک قدمی مرز 3 هزار و 200 تومان رسید. در بیست و سومین روز آبان‌ماه، دلار مبادله‌ای با 34 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 199 تومان و 9 ریال رسید.

     

    اثرات حباب سکه

    روز دوشنبه برخلاف انتظار شماری از معامله‌گران، بهای سکه بالای مرز یک میلیون و 100 هزار تومان باقی ماند. این در حالی بود که این دسته انتظار داشتند در صورت ادامه افت اونس در بازارهای جهانی قیمت سکه در بازار داخلی افت بیشتری را تجربه کند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد. در سومین روز هفته، سکه معاملات خود را تحت تاثیر افت اونس با قیمت یک میلیون و 105 هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه داشت. با توجه به حبابی که روز شنبه در بازار شکل گرفته بود، انتظار معامله‌گران آن بود که حتی فلز گرانبهای داخلی افت بیشتری را تجربه کند، با این حال نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد، بلکه در ادامه روز سکه بیشتر از افزایش قیمت دلار پیروی کرد و نهایتا با 2 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان رسید.

    در این شرایط، برخی فعالان بازار اعتقاد دارند، بالا بودن قیمت بازاری سکه نسبت به ارزش ذاتی آن موجب می‌شود که ارزهایی مانند دلار از بازار داخلی خارج شوند و به جای آن طلای آب شده وارد شود. در واقع، به گفته این دسته، ناهماهنگی قیمت طلای داخلی با بازارهای جهانی موجب می‌شود که برخی معامله‌گران سعی کنند از این تفاوت قیمت کسب سود کنند و در این مسیر، حجم ارز موجود در بازار داخلی نیز کاهش پیدا کند. در کنار این، برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند، نبود تناسب بین افت سکه و اونس جهانی باعث می‌شود که در روند طبیعی بازار اخلال ایجاد شود. این در حالی است که شماری دیگر از فعالان عنوان می‌کنند، انتظار شماری از معامله‌گران این است که روند بهای اونس در کوتاه‌مدت تغییر کند؛ بنابراین این معامله‌گران ترجیح می‌دهند که در برابر افت قیمت مقاومت کنند. روز دوشنبه، شایعه‌ای در بازار و میان برخی فعالان شنیده می‌شد که حکایت از احتکار سکه از سوی برخی معامله‌گران بزرگ داشت. برخی فعالان اعتقاد داشتند، بازارساز بهتر است برای طبیعی شدن بازار سکه اقدامات لازم را انجام دهد تا قیمت‌های بازار داخلی نیز به بازار جهانی نزدیک شوند.

     

    ناهماهنگی اونس و سکه

    بهای اونس جهانی ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه روی قیمت هزار و 287 دلار قرار گرفت. روز جمعه طلای جهانی تا قیمت هزار و 228 دلار پایین رفت. این افت روز دوشنبه ادامه یافت و طلا ساعت3 بعدازظهر سومین روز هفته روی قیمت هزار و 224 دلار ایستاد، امری که نشان‌دهنده افت حدود 5 درصدی بهای آن نسبت به ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه بود. در همین بازه زمانی، سکه تمام تنها 2/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد.این ناهماهنگی موجب شده است که حباب فلز گرانبهای داخلی به بالای 40 هزار تومان برسد. روز دوشنبه تا ساعت 3 بعدازظهر، ارزش ذاتی سکه، یک میلیون و 64 هزار تومان بود و اختلافی 46 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این حباب در حالی ثبت شده است که از شهریور 92، فاصله ارزش ذاتی و قیمت بازار کمتر از 40هزار تومان بود.

    برچسب ها