عصر خودرو

سیاست‎های ترامپ با بازار نفت چه خواهد کرد؟

عصر بازار- یکی از مسئولان پیشین اوپک اعلام کرد سیاست‎های اعلام شده از سوی رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است به نوسان کنونی در قیمت نفت دامن بزند.

سیاست‎های ترامپ با بازار نفت چه خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، سعدالله الفتحی، رئیس پیشین بخش مطالعات انرژی در دبیرخانه اوپک، در یادداشتی به بررسی پیامدهای پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات آمریکا پرداخت و اعلام کرد پس از اعلام این خبر، قیمت کالاهای مختلف، از جمله نفت خام، در بازارهای جهانی کاهش یافت.

    با این همه، روند سقوط قیمت‎ها به سرعت متوقف شد و بازار به وضع پیش از اعلان نتایج انتخابات بازگشت زیرا فعالان بازار دوباره توجه خود را به احتمال توافق اعضای اوپک برای تثبیت تولید نفت معطوف کردند.

    به گفته الفتحی، کارشناسان دریافتند که وعده‎های نفتی ترامپ نمی‎توانند در کوتاه مدت محقق شوند و اگر هم روزی اجرا شوند، این رویداد به چند سال زمان نیاز خواهد داشت.

    وی همچنین اعلام کرد بسیاری از وعده‎های ترامپ همانند بسیاری از وعده‎های انتخاباتی، بیشتر برای جلب توجه رأی دهندگان بوده است و اندیشه حسابگرانه‎ای در پس آنها نیست.

    این مسئول پیشین اوپک اعلام کرد حتی اگر ترامپ واردات نفت خام آمریکا از اعضای این سازمان را به صفر برساند، سیاست‎های اوپک همچنان می‎توانند بر بازارهای جهانی تأثیر بگذارند و آمریکا نمی‎تواند خود را از بازار جهانی جدا کند.

    همچنین وعده خودکفایی آمریکا در زمینه انرژی، وعده‎ای است که از سال ١٩٧٣ میلادی تا کنون از سوی بسیاری از رئیسان جمهور آمریکا مطرح شده است.

    الفتحی همچنین اعلام کرد وعده ترامپ برای الغای توافق هسته‎ای با ایران نیز بعید است که محقق شود، زیرا این توافق یک سند بین‎المللی به شمار می‎آید که از سوی شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته است.

    برچسب ها