عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بورس کالا عنوان کرد:

کنترل بازار برنج از مسیر بورس کالا

عرضه‌‌ تا کنون در تناژ بسیار پائین بوده است

عصر بازار- معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: بازرگانی دولتی با دو اقدام یعنی عرضه‌های عمده و همچنین تحویل به موقع محصول فروش رفته در بورس کالا می تواند نبض بازار برنج را متعادل کند.

کنترل بازار برنج از مسیر بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،  طی روزهای گذشته خبرهایی در خصوص عرضه برنج وارداتی در بورس کالای ایران به منظور تعادل قیمت این محصول در رسانه‌ها منتشر شده است که بررسی ها نشان می دهد حجم برنج عرضه شده در بورس بسیار ناچیز بوده و در واقع هنوز برنجی روانه تابلوی بورس نشده است.

    برخی کارشناسان در این حوزه عنوان می کنند که مطرح شدن عرضه کالاهای کشاورزی در بورس تا حدودی تحت تاثیر دستور 2 ماه گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه بوده اما عملا عرضه ها با حجم حداکثری و براساس هدف اصلی وزیر برای تعادل بازار و شفاف سازی آمارها انجام نمی‌شود.

    برای پیگیری جزییات عرضه برنج وارداتی در بورس کالا با علی پناهی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت و گو کرده‌ایم که وی نیز از عرضه تنها یک هزار تنی برنج طی دوماه گذشته در بورس خبر می دهد.

    پناهی در این باره گفت: برنج وارداتی در بورس کالای ایران پذیرش شده و ما انتظار داریم شرکت بازرگانی دولتی اقدام به عرضه‌های عمده برنج در بورس کالا کند تا با ورود خریداران به تالار معاملات، قیمت ها در فضایی شفاف و عادلانه کشف شود، اما در حال حاضر عرضه‌ها در تناژ بسیار کم در بورس انجام می شود.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران اظهار داشت: بخشی از افزایش قیمت برنج داخلی به کاهش واردات در ماه های اخیر برمی گردد که در اینجا شرکت بازرگانی دولتی به عنوان نهادی که وظیفه تنظیم بازار را دارد، می تواند با عرضه‌‌های پر حجم این محصول در بورس به تعادل و تنظیم بازار کمک کند.

    به باور پناهی ، بازرگانی دولتی با دو اقدام یعنی عرضه‌های عمده و همچنین تحویل به موقع محصول فروش رفته در بورس کالا می تواند نبض بازار برنج را متعادل کند.

    وی در پایان گفت: تجربه معاملات شکر در بورس کالا، ثمرات فراوانی برای تنظیم بازار در شرایط کمبود این محصول در بازار داخل داشت، اما تنها مشکل معاملات شکر، تاخیر در تحویل از سوی بازرگانی دولتی بود که در پایان جریمه‌هایی از سوی این شرکت به خریداران پرداخت شد.

    با این تفاسیر اگر در عرضه های برنج مشکلی در زمینه تحویل به خریداران وجود نداشته باشد، عرضه این محصول در بورس کالا برای بازار برنج راهگشا خواهد بود.

    برچسب ها