عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا:

۳ مشکل گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا

عصر بازار- رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت: نقل و انتقال پول، عدم بازگشایی سوئیفت و عدم پذیرش ال‌سی‌های ایران توسط بانک‌های اروپایی سه مشکل اساسی گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا است.

۳ مشکل گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، احمد پورفلاح در پاسخ به این سؤال که شرایط بازرگانی بین دو کشور ایران و ایتالیا پس از برجام چگونه است، گفت: شرایط بازرگانی موجود بعد از برجام، مورد انتظار دست‌اندرکاران اقتصادی نبوده و نیست.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا افزود: پیش‌بینی دست‌‌اندرکان بخصوص در بخش بین‌الملل این بود که هر چه سریع‌تر به رکوردهای بالاتری برسیم اما از آنجا که سوئیفت باز نشد و نگرانی بانک‌های اروپایی برای تبادلات مالی با ایران همچنان حل نشده به دستاوردهای مورد انتظار دست نیافتیم.

    وی با اشاره به اینکه هیئت‌های تجاری زیادی بعد از برجام به ایران آمدند و هزار بنگاه‌دار هم از ایتالیا رهسپار ایران شدند، تصریح کرد: کارهای بازرگانی در حد انعقاد قراردادهای کوچک بین ایران و ایتالیا آغاز شده است.

    پورفلاح بیان داشت: برخی از بانک‌های ایتالیایی از جمله  5 بانک درجه 3 و یک بانک درجه 2 ال‌سی‌های ایران را پذیرفته‌اند و با بانک‌های ایرانی کار می‌کنند.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها، حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 7.8 میلیارد یورو بود، افزود: با کاهش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور پس از تحریم‌ها این مبادلات در حدود 7 ماه پیش به حدود 1.4 میلیارد یورو رسید.

    مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: اگر روند مبادلات تجاری بین دو کشور به روال قبل  از تحریم‌ها ادامه می‌یافت هم‌اکنون باید حجم مبادلات بین دو کشور به 10 میلیارد یورو افزایش می‌یافت.

    وی افزود: اگرچه حجم روابط تجاری بین دو کشور تا حدودی تسهیل شده اما کافی نیست.

    پورفلاح تصریح کرد: ایتالیا بزرگترین خریدار نفت ما در اروپاست و تنها کشور اروپایی است که تراز تجاری ایران با آن مثبت است.

    مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایتالیایی‌ها بیش از آن که کالا به ایران صادر کنند، وارد کننده کالاهای ایرانی هستند، گفت: این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی و خطوط تولید ما را مثل صنایع فولاد، نفت، پتروشیمی و صنعت لوازم خانگی را ایتالیایی‌ها پایه‌ریزی، راه‌اندازی و تجهیز کرده‌اند. 

    مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اگر تردیدها و نگرانی‌های ناشی از برخورد با بانک‌های اروپایی کم شود مسلما کشورهای زیادی با توجه به موقعیت خاص ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد دنیا علاقمند به برقراری ارتباطات تجاری با ایران هستند و دستاوردهای بیشتری در بخش بازرگانی قابل حصول است.

    پورفلاح مشکل ارتباطات تجاری با ایتالیا را نقل و انتقال پول، عدم بازگشایی سوئیفت و عدم پذیرش ال‌سی‌های ایران توسط بانک‌های کشورهای اروپایی عنوان کرد و گفت: در بخش‌ اقتصاد، ایتالیایی‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت تجربیات زیادی برای راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ و متوسط دارند که می‌توان از دیدگاه‌های آنها استفاده کرد.

    وی با بیان اینکه ایتالیا در زمینه گردشگری و توریسم یکی از صاحب‌نام‌ترین کشورهای دنیا است، گفت: در این زمینه هم می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد.

    رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا تصریح کرد: صنعت خودرو، صنعت مبلمان و دکوراسیون هم از صنایع دیگری است که در آن می‌توان از تجربیات ایتالیایی‌ها بهره گرفت.

    برچسب ها