عصر خودرو

افزایش تولید نفت از میادین مشترک

عصر بازار- برداشت نفت از میدان های نفتی مشترک غرب کارون از ۵۰ هزار بشکه در دولت قبل به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

افزایش تولید نفت از میادین مشترک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، برداشت نفت از میدان های نفتی مشترک غرب کارون در دولت گذشته 50 هزار بشکه در روز بوده که هم اکنون با توسعه سه پروژه این میزان به طور مجموع به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    با برداشته شدن تحریم ها، یکی از هدف هایی که دولت روحانی داشت، افزایش تولیدات نفتی بود که به 700 هزار بشکه در روز در زمان تحریم ها کاهش پیدا کرده بود. برای تحقق این وعده، بیژن زنگنه وزیر نفت، به سرعت اقدام کرد و تولید نفت را افزایش داد. به طوری که توسعه ابر میدان دریایی پارس جنوبی(عروس گازی خلیج فارس) وافتتاح فاز های 15،16، 12 و تکلیف فاز 11 را روشن کرد. در راستای توسعه صنعت نفت و افزایش تولیدات، روز گذشته با حضور رییس جمهور، سه پروژه بزرگ نفتی منطقه غرب کارون افتتاح شد.

    حوزه غرب کارون از ٢ ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل ٢ ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می شود.

    البته از اوایل سال جاری؛ برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی به میزان ٧٥ هزار بشکه در روز و یادآوران به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغاز شده است؛ برداشت 30 هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران شمالی نیز به تازگی شروع شده بود ولی با حضور رییس جمهور فعالیت رسمی آن ها آغاز شد. برداشت نفت از میدان یادآوران از نیمه نخست آبان امسال به ١١٥ هزار بشکه در روز رسیده است؛ این رقم 30 هزار بشکه بیش از تعهد میدان در فاز نخست است.

    پیش از تحریم های غرب ،ژاپنی ها برای توسعه میدان نفتی آزادگان فعالیت می کردند که پس از شدت گرفتن تحریم ها با بهانه های زیادی که تراشیدند، برگه تسلیم خود را تحویل مقامات شرکت ملی نفت ایران دادند. پس از ترک شرکت ژاپنی میادین نفتی آزادگان که نفت خام سنگین را استخراج می کردند، دست نخورده باقی ماند.

    هم اکنون، شرکت بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به CNPCI واگذار خواهد شد.

    شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. براساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به 180 هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به 300 هزار بشکه در روز می رسد.

    این در حالی است که شرکت نفت وگاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه میدان یاران شمالی را بر عهده دارد که در حال حاضر برداشت 30 هزار بشکه ای از این میدان محقق شده است. یاران شمالی که در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده با میدان مجنون عراق مشترک است.

    برداشت نفت از میدان های نفتی مشترک غرب کارون در دولت گذشته 50 هزار بشکه در روز بوده که هم اکنون با توسعه این سه پروزه این میزان به طور مجموع به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت برنامه دارد با توسعه میادین کشور، تولیدات نفت ایران را به 4 میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش دهد. در چند روز گذشته ایران به اوپک اعلام کرد که در ماه اکتبر تولید نفت خود را 210 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش داده و به 3.92 میلیون بشکه در روز رسانده است.

    این افزایش تولیدات زمانی صورت گرفته که اعضای اوپک پس از 8 سال به توافقی برای کاهش قیمت و تعادل بازار رسیده است. عربستان سعودی که در گذشته اعلام کرده بود که تولیدکننده های نفتی باید کمک کنند و تولیداتشان را کاهش دهند تا بتوانیم به توازنی در بازار ایجاد کنیم، اما به نظر می رسد که ایران تا تولیدات خود را به بیش از پیش از تحریم ها نرساند به این موضوع توجه ای نخواهد کرد.

    به گزارش بلومبرگ، وزیر انرژی عربستان در روز شنبه اعلام کرده بود که باید اوپکی ها برای طرح فریز نفتی به یک توافقی برسند . اعضای اوپک در 30 نوامبر قرار است ملاقاتی را با یکدیگر داشته باشند و اعضا برنامه دارند که تولیدات خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز تا 33 میلیون بشکه کاهش دهند.

    اما به نظر می رسد با افزایش تولید یک سری کشورها، تحقق این برنامه سخت باشد.

    برچسب ها