عصر خودرو

یک مقام مسئول خبر داد:

امضای ۶میلیارد دلار قرارداد برقی

عصر بازار- یک مقام مسئول بااشاره به احتمال اعمال خاموشی‌ در تابستان سال آینده، گفت:مذاکرات با سرمایه‌گذاران آسیایی برای امضای ۶میلیارددلار قراردادجدید نیروگاه‌سازی مراحل نهایی خودرا پشت سرمی‌گذارد.

امضای ۶میلیارد دلار قرارداد برقی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محسن طرزطلب امروز در نشستی خبری با بیان اینکه همزمان با سفر معاون اول رئیس‌جمهور به کرمان، نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (کهنوج) با ظرفیت 484مگاوات به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این کلنگ عملیات اجرایی 28 واحد جدید نیروگاهی در کشور به زمین زده می‌شود.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود 5000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با مشارکت بخش خصوصی و خارجی در ایران در حال ساخت است، تصریح کرد: طرح‌های آماده کلنگ‌زنی نیروگاهی شامل نیروگاه‌های برق بندرعباس، توس، ارومیه، هریس، ماکو، کاشان، جهرم، چابهار، قشم 2، عسلویه، غرب مازندران و رودشور است.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه از این تعداد 6 طرح به صورت بیع متقابل، یک طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و چهار طرح توسط شرکت برق حرارتی احداث خواهد شد، اظهار داشت: نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد کهنوج دارای دو واحد گازی هر یک با ظرفیت 162 مگاوات و یک واحد بخاری با ظرفیت 160 مگاوات است.

    وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد خرید تضمینی برق بین سرمایه‌گذاران و وزارت نیرو و با اعتباری بالغ بر 310 میلیون یورو عملیات ساخت نیروگاه کهنوج انجام می‌پذیرد، یادآور شد: علاوه بر این ساخت یک پست 230 کیلوولتی، دو مخزن ذخیره‌سازی سوخت مایع هم از دیگر اهداف اجرایی ساخت نیروگاه کهنوج است.

    قرارداد برقی ایران-ترکیه فسخ نمی‌شود

    طرزطلب در ادامه در خصوص قرارداد سرمایه‌گذاری بین وزارت نیرو و شرکت یونیت ترکیه توضیح داد: قرارداد یونیت اولین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق است که با یک سرمایه‌گذار ترک ـ بلژیکی امضا شده است.

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران با رد احتمال فسخ قرارداد یونیت تبیین کرد: هم‌اکنون در مرحله اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان محیط‌زیست، وزارت نفت، نیرو و... به منظور آماده‌سازی شرایط برای ساخت نیروگاه‌های جدید هستیم.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان امسال تکلیف قرارداد یونیت به طور کامل مشخص شود، از آغاز مذاکرات به منظور امضای 6 میلیارد دلار قرارداد جدید نیروگاه‌سازی خبر داد و افزود: این مذاکرات با سرمایه‌گذارانی از کره جنوبی، ژاپن، چین و یونیت ترکیه در حال انجام بوده که در صورت نهایی شدن، حدود 8700 مگاوات نیروگاه جدید در کشور احداث خواهد شد.

    شرط جدید زیمنس برای صنعت برق ایران

    وی در ادامه در تشریح شرط جدید شرکت زیمنس آلمان به منظور تحویل 20 دستگاه توربین کلاس F برای احداث واحدهای جدید نیروگاهی در ایران، گفت: معامله‌ای که با این شرکت آلمانی انجام شده، به شرط انتقال دانش فنی و تکنولوژی طراحی و ساخت توربین‌های مدل کلاس F به داخل کشور است.

    طرزطلب همچنین با اعلام اینکه شرکت زیمنس هم برای همکاری با ایران شرط فروش انبوه 20 دستگاه توربین گازی را تعیین کرده است، یادآور شد: هم‌اکنون با مشارکت سازندگان داخلی، بحث انتقال دانش تکنولوژی در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان سه سال، امکان بومی‌سازی دانش فنی توربین‌های مدل F در داخل کشور فراهم شود.

    احتمال خاموشی‌ در تابستان 96

    مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران در ادامه در خصوص احتمال خاموشی‌ در تابستان سال 96 هم اظهار داشت: برای تعیین برق روزهای پیک مصرف تابستان 96، ساخت و بهره‌برداری حدود 3000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دستور کار قرار گرفته است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خاموشی‌ در تابستان 96 وجود دارد؟ گفت: اگر رشد مصرف برق با افزایش قابل توجهی همراه شود و مدیریت قابل توجهی برای مصرف برق و انرژی در کشور اعمال نشود و از سوی دیگر چنانچه 3000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار بهره‌برداری نشود، قطعاً سال آینده با خاموشی‌هایی روبرو خواهیم شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه برای تابستان امسال علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی، امکان استفاده حداکثری به میزان 99 درصد از ظرفیت تولید نیروگاه حرارتی فراهم شد، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده حداکثری از مجموع ظرفیت نیروگاه‌ها، عملاً برای روزهای پیک تابستان امسال خاموشی در سطح کشور اتفاق نیفتاد.

    برچسب ها