عصر خودرو

ساماندهی صادرات صنعت خاکستری در مرزها

عصر بازار- صنعت خاکستری سیمان چندی است به‌دلیل نبود نظارت کافی بر صادرات آن از طریق مرزها، از نبود شفافیت در قیمت‌گذاری و میزان صادرات مشخص رنج می‌برد.

ساماندهی صادرات صنعت خاکستری در مرزها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، از این‌رو ورود این محصول به رینگ صادراتی بورس کالا می‌تواند به‌خوبی موضوع صادرات آن را در مرزهای کشور ساماندهی کند، اتفاقی که ظرف مدت یک ماه آینده از سوی دست‌اندرکاران آن ساماندهی خواهد شد.


    کوتاه‌شدن دست دلالان با ورود به رینگ صادراتی سیمان
    درباره ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان عنوان کرد: موضوع بحث ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا، موضوعی است که برای نخستین‌بار در کشور اتفاق افتاده است. عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه دو نوع بورس کالا و بورس رینگ صادراتی در بورس کالا وجود دارد، عنوان کرد: ما از کارخانه‌هایی که صادارات‌محور هستند، درخواست کردیم در بورس کالا ارزیابی شوند و با اجرای سیاست‌هایی که اعمال شده وارد رینگ صادراتی بورس کالا شوند تا صادرات خود را از طریق این رینگ انجام دهند. وی ادامه داد: به‌دنبال توافق میان عرضه دوباره سیمان در بورس کالا وزارتخانه‌های صنعت، راه و شهرسازی و گمرک، از زمستان امسال بار دیگر شاهد عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا خواهیم بود. دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه گفت: در سال‌های اخیر صنعت سیمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده، اما اتفاقی که این روزها در حال رخ دادن است و می‌تواند تکانی به این بازار دهد، آغاز عرضه‌های سیمان از طریق بورس کالاست که این امر نهایی شده است. عبدالرضا شیخان افزود: با پیگیری‌های متعدد انجمن سیمان و همکاری بورس کالای ایران، شاهد رفع موانع صادرات سیمان از بورس کالا هستیم، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود از زمستان امسال این طرح عملیاتی شود. وی درباره جزییات عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: یکی از اولویت‌های صنعت سیمان، صادرات است، بنابراین این صنعت برای بازگشت رونق، نیازمند حمایت از سوی دولت است؛ بر همین اساس در جلسه‌های اخیر تصمیم گرفته شد برای بهتر شدن اوضاع این صنعت، صادرات سیمان به‌صورت هدفمند از بورس کالا کلید بخورد. وی در ادامه به اقدام‌های انجام شده برای صادرات سیمان از طریق بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به حمایت‌های دولت به‌ویژه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و مسکن، راه و شهرسازی از صنعت سیمان و همچنین مکانیزم بورس کالا، به نظر می‌رسد توسعه صادرات از این بازار شفاف با استقبال ویژه دولت روبه‌رو شده و امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور فعالان صنعت سیمان بار دیگر طعم رونق را بچشند. شیخان در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات گمرکی صادرات سیمان از طریق بورس حل شده است، گفت: بله، موانعی که برای صادرات از سمت گمرک وجود داشت، خوشبختانه با رایزنی و بررسی‌های اخیر برطرف شده به‌گونه‌ای که قرار است گمرک فقط با برگه معامله بورس کالا، اجازه خروج سیمان از کشور را صادر کند.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه به مزایای ورود سیمان به رینگ صادراتی اشاره کرد و افزود: با عرضه سیمان صادراتی در بورس کالای ایران می‌توانیم قیمت‌ها را در مرز رقابتی قرار دهیم و از این طریق، دست دلالان و سودجویان را از این بازار کوتاه کنیم. در کل از اصلی‌ترین مزیت‌های این کار می‌توان به شفاف‌سازی قیمت، رشد صادرات سیمان کشور به‌ویژه برای شرکت‌هایی که نزدیک به مرزهای خروجی هستند، افزایش فضای رقابتی در بازار داخل، جلوگیری از رقابت منفی و اعلام قیمت‌های سلیقه‌ای در این صنعت، اطمینان خریداران خارجی از خرید محصول باکیفیت، حضور سرمایه‌گذاران در مکانی با اعتبار همچون بورس کالا و مشخص بودن تمامی روند معامله و نحوه پرداخت اشاره کرد که به‌تدریج بهبود بازار سیمان می‌تواند شرایط رشد بازار داخلی را نیز فراهم کند.


    ساماندهی صادرات سیمان با ورود به رینگ صادراتی
    همچنین معاون فنی و تولید انجمن سیمان ایران درباره ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا و مزایای این طرح و گسترش آن در مرزهای مختلف ایران در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: در زمینه قیمت سیمان مشکل خاصی وجود ندارد، اما موضوعی که سبب شده درباره سیمان مشکل ایجاد کند، رقابت منفی است که به‌صورت غیرمعقول برخی از واحدهای سیمان ایجاد کرده‌اند، وگرنه مشکلی در زمینه قیمت‌گذاری سیمان از سوی دولت وجود ندارد. نادر غفاری با اشاره به اینکه بحث ورود به بورس کالا ورود به رینگ صادراتی است، عنوان کرد: ورود به بورس کالای داخلی هنوز درگیر مشکلاتی است. اما ما برای ورود به رینگ صادراتی بورس کالا یک آزمایش اولیه را آغاز کرده‌ایم، از این‌رو شرکت‌ها در حال پذیرش برای ورود به رینگ صادراتی بورس کالا هستند. با توجه به این شرایط امیدواریم بتوانیم ظرف یک ماه آینده سیمان را به رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کنیم. وی در ادامه با اشاره به مزایای سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا یادآور شد: مهم‌ترین مزیت این کار شفاف‌سازی و پیشگیری از رقابت‌های ناسالمی است که دلالان ایجاد می‌کنند که درنهایت باعث حفظ منافع ملی در این زمینه خواهد شد. غفاری در پاسخ به این پرسش که این موضوع باعث افزایش صادرات سیمان نیز خواهد شد، گفت: در حقیقت ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا باعث سامان‌دهی افزایش صادرات سیمان می‌شود. با این کار به‌طور دقیق می‌شود گفت که صادرات واقعی سیمان به چه میزان است، چراکه درحال‌حاضر صادرات سیمان از طریق بازارچه و مرزهای مختلف و در برخی موارد از طریق قاچاق انجام می‌شود. از این‌رو بحث شفاف‌سازی صادرات و میزان واقعی آن مشخص خواهد شد. وی اظهار کرد: درحال‌حاضر وضعیت صادرات ما در مرز افغانستان به‌دلیل پیشگیری افغانستان از واردات پاکستان بهتر شده است. در مرز افغانستان دو رقیب صادرات سیمان ایران، کشورهایی چون پاکستان و چین هستند که درحال‌حاضر به دلایل سیاسی واردات سیمان پاکستان به افغانستان ممنوع شده است، بنابراین درحال‌حاضر وضعیت برای صادرات کشور ما بهتر شده است. غفاری در پایان عنوان کرد: درحال‌حاضر نیز برنامه‌ریزی برای بورس صادراتی را برای دریای جنوب کشور درنظر گرفته‌ایم تا صادرات آن منطقه را ساماندهی کنیم، اما برای منطقه افغانستان تا زمانی که ساماندهی شود و موضوع‌های بحث بانک و بورس کالا را پیش ببریم، به زمان نیاز داریم. اما تا یک ماه آینده برای سایر مرزها در شمال، جنوب و غرب نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا صادرات این مناطق را نیز ساماندهی کنیم.

    برچسب ها