عصر خودرو

معان اسبق ارزی بانک مرکزی خبر داد

دلیل رشد نرخ ارز در بازار

یکسان‌سازی نرخ ارز نیازمند برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ خارجی است

عصر بازار- معان اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز، گفت: اگر روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ خارجی برقرار شود، بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز را تا پایان سال تک‌رقمی کند.

دلیل رشد نرخ ارز در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید کمال سید علی درباره افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، اظهارداشت: یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در دو ماه اخیر حذف برخی کالاها از فهرست دریافت ارز رسمی و انتقال بخشی از تقاضای ارز رسمی به بازار آزاد است.

    وی با بیان اینکه نرخ ارز در بلند مدت در بازار به تعادل می‌رسد، افزود: برای یکسان‌سازی نرخ ارز حذف کالاهای مشمول دریافت ارز رسمی و پرداخت ارز رسمی فقط به برخی کالاهای اساسی الزامی است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات تصریح کرد: نباید تغییرات مقطعی نرخ ارز در بازار را چندان مورد توجه قرار داد زیرا بالا یا پایین بودن بودن ارزش پول ملی حسن و یا عیب نیست.

    وی با بیان اینکه مهمترین مولفه برای نرخ ارز، نرخ متعادل ارز اقتصاد است، گفت: باید ببینیم چه نرخی برای تجارت خارجی و اقتصاد داخلی بهینه است و این نرخ معمولا در بازار کشف می‌شود.

    سید علی تاکید کرد: مبنای نرخ‌ ارز برای یکسان‌‌سازی،نرخ بازار است و سیاست‌گذار پولی و ارزی باید سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که بازار ارز در تعادل قرار گیرد.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه بانک مرکزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز تا پایان سال، آیا هم‌اکنون زمینه تحقق این هدف فراهم است، اظهارداشت: در این مدت بانک مرکزی اقدامات مناسبی انجام داده اما همچنان کالاهایی مشمول دریافت ارز رسمی هستند که با هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از فهرست دریافت ارز رسمی حذف شوند.

    وی مهمترین مانع یکسان‌‌سازی نرخ ارز را برقراری روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ خارجی دانست و افزود: در سال جاری روابط کارگزاری با بانک‌های کوچک و متوسط متعددی برقرار شده اما هنوز موانعی بر سر راه برقراری روابط با بانک‌های بزرگ وجود دارد.

    سیدعلی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تا پایان سال جاری ارز تک رقمی خواهد شد، گفت: اگر روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ خارجی برقرار شود، بانک مرکزی می‌تواند نرخ ارز را تا پایان سال تک‌رقمی کند.

    برچسب ها