عصر خودرو

وزیر نفت:

ظرفیت تولید میادین غرب کارون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید

عصر بازار- وزیر نفت با بیان اینکه امروز ظرفیت تولید میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و یادآوران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید بر لزوم بهره گیری از درآمد نفتی برای توسعه استان خوزستان تاکید کرد

ظرفیت تولید میادین غرب کارون به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه طرح‌های توسعه میادین نفتی غرب کارون که ظهر امروز با حضور ریاست جمهوری، وزیر کشور و سردار شمخانی برگزار شد، از دستیابی به ظرفیت تولید نفت 300 هزار بشکه در روز در میدان‌های نفتی ازادگان شمالی، ازادگان جنوبی، یاران شمالی و یاداوران خبر داد و افزود: ظرفیت تولید این میدان‌ها در ابتدای دولت یازدهم 65 هزار بشکه در روز بود و با توجه به اینکه تولید آزادگان شمالی با افت تولید مواجه شد در مجموع 250 هزار بشکه در روز به تولید این میدان‌ها اضافه شد.

    وی در مورد توسعه میدان های مذکور توضیح داد بخشی از طرح توسعه میدان نفتی یاداوران توسط شرکت چینی سینوپک که همکار ایران با سرمایه گذاری باز بود، بخشی از طرح توسعه میدان نفتی ازادگان شمالی با همکاری سی‌آی‌پی‌سی چین و طرح توسعه یاران شمالی توسط شرکت نفت و گاز پرشیا انجام شد.

    همچنین توسعه میدان‌های ازادگان جنوبی و یاران جنوبی از سال 1393 توسط شرکت ملی نفت انجام می شود. این سرمایه گذاری ها درقالب بیع متقابل و به مبلغ 6 میلیارد دلار است که با احتساب سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در میدان‌های ازادگان جنوبی و یاران جنوبی 7 میلیارد تومان بوده است.

    وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های مذکور از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌های کشور در بخش نفت بوده است اظهار کرد: غرب کارون که میدان های مشترک نفتی هستند بال هم عرض عسلویه در گاز است. در غرب کارون می‌توانیم بیش از یک میلیون بشکه در روز تولید کنیم که برای این منظور باید به بازیافت نفت و ازدیاد برداشت نفت که الزام است توجه کنیم.

    زنگنه با اشاره به مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی تکامل یافته بیع متقابل است و امکان اجرای افزایش بازیافت با ضمانت کافی را فراهم می‌کند. بنابراین در این منطقه اساس بر این است که طرح‌های وسیعی را به اجرا درآوریم.

    وی با بیان اینکه در این منطقه نزدیک 1000 میلیارد تومان طرح در پنج سال در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بهسازی روستا، ساخت مدرسه و خانه بهداشت، بهسازی محیط داخل، آسفالت، ساخت ورزشگاه کوچک، راه‌اندازی آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و... جزو این طرح های محسوب می‌شوند که برای آن‌ها بین 18 تا 20 میلیارد دلار برای یک‌میلیون بشکه تولید باید سرمایه گذاری کنیم.

    وزیر نفت با تاکید بر لزوم آموزش نیروهای فنی و حرفه‌ای گفت: بنابود از محل سرمایه گذاری در حوزه نفت سه درصد برای بهبود زندگی مردم منطقه در نظر گرفته شود. ما و مردم با هم و برای هم هستیم و 18 تا 20 میلیارد دلار برای غرب کارون در نظر گرفته است اما شرق کارون که اصل آن تولید پالایشگاه نفتی است به مبلغ بیشتری نیاز دارد. همه میدان‌های شرق کارون نیازمند بازیافت تولید در قالب قراردادهای جدید هستند زیرا میزان تولید در این میدان‌ها پایین است.

    زنگنه با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم استان توسعه پیدا کند موتور نفت باید روشن باشد افزود: بعد از استان‌های تهران و مرکزی هیچ استانی به اندازه خوزستان در صنعت قوی نیست. اگر اکنون از درآمد فعلی نفت کمکی به خوزستان نکنیم، از درآمدهای آینده می‌توانیم کمک کنیم.

    وی با تاکید بر اینکه افزایش بازیافت یک فرآیند دائمی است و به انتقال تکنولوژی و یادگیری نیاز دارد، گفت: باید افزایش بازیافت داشته باشیم هیچکس نباید ثروت عظیم کشور را هدر دهد.

    وزیر نفت در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت رسمی میدان‌های یادآوران، آزادگان و یاران گفت: امیدوارم برای فازهای بعد با شرایط رقابتی خوب از پیمانکارهای خوب دنیا استفاده کنیم. همچنین یک موافقت نامه برای توسعه میدان‌های یاران شمالی و جنوبی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام امضا شده است.

    بر اساس این گزارش طی ارتباط تصویری که بین ریاست جمهوری و پاکنژاد معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران و شهنازی زاده مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) برقرار شد میدان‌های یاران شمالی و ازادگان شمالی به طور رسمی افتتاح شد.

    برچسب ها