عصر خودرو

جهش بازارهای فلزی با اهرم خوش‌بینی

عصر بازار- هنوز هم موفقیت ترامپ تیتر اول و موضع اساسی بسیاری از رسانه‌های اقتصادی و سیاسی است؛ هرچند با بسته شدن بسیاری از بازارهای جهانی، حجم تاثیرگذاری خبر این موفقیت به صراحت قابل مشاهده است.

جهش بازارهای فلزی با اهرم خوش‌بینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بسیاری از بازارهای کالایی همچون فلزات پایه، سنگ‌آهن و فولاد به این انتخاب روی خوش نشان داده و با رشد قیمت‌ها به استقبال حضور ترامپ رفته‌اند.

    بهای مس که تا چندی پیش به زحمت سقف 5هزار دلاری را شکسته بود، توانست به‌صورت مقطعی به 6هزار دلار نیز برسد؛ ولی باز هم از این رقم عقب‌نشینی کرد. قیمت پایانی مس در بورس فلزات لندن در پایان روز جمعه به قیمت 5900 دلار در هر تن رسید. سنگ‌آهن با رشدی اعجاب‌آور به 79 دلار و 70 سنت رسید و زغال سنگ خام نیز تا 111 دلار و 40 سنت رشد نرخ پیدا کرد.

    از سوی دیگر بهای نفت خام سبک آمریکا با 5/ 3 درصد کاهش به 43 دلار و 10 سنت و برنت نیز با 81/ 2 دلار افت به 51/ 44 دلار رسید. این موارد را می‌توان رخدادهای اصلی در بازارهای کالایی به شمار آورد.

    این در حالی بود که در بازار فلزات پایه باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها در پایان معاملات بودیم؛ ولی باز هم قیمت‌های پایانی رشدی قابل ملاحظه را ثبت کرد. به نظر می‌رسد بخش بزرگی از رشد قیمت‌ها متاثر از نوسان قیمت‌ها در بازارهای آتی بوده، یعنی از عقبه بنیادین بزرگی برخوردار نبوده‌اند. رخدادی که در بازار سنگ‌آهن در ابتدای ماه مه سال 2016 مشاهده شد، ولی باز هم از این سطوح عقب نشست.

    به نظر می‌رسد با گذشت زمان از شدت التهاب در بازارهای کالایی کاسته شود؛ ولی نمی‌توان از رشد قیمت‌های پایانی چشم پوشی کرد. در هر حال بازارهای فلزی و مواد معدنی در جهان تاکنون خوش‌بینی خود را به پیروزی ترامپ نشان داده‌اند؛ ولی به نظر می‌رسد بازار خود را برای ورود به یک فاز تعدیل و تثبیت در قیمت‌هایی مطلوب آماده کرده است.

    برچسب ها