عصر خودرو

اظهارنظر سلطانی نژاد درباره عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا

عصر بازار- بر اساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که به تازگی توسط جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری - ابلاغ شده برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات مختلف از جمله مواد معدنی باید در بورس کالا عرضه شوند و در صورت نبود تقاضای داخلی مجوز صادرات بگیرند.

اظهارنظر سلطانی نژاد درباره عرضه مواد خام معدنی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد – مدیرعامل بورس کالا – در مورد این ابلاغیه، اظهار کرد: دولت سیاستی در پیش گرفته مبنی بر این‌که کالای خام تا وقتی که در داخل کشور قابلیت استفاده دارد، باید در داخل مصرف شود که از نظر من این سیاست مقدس است، چرا که هر چه کالای خام صادر شود، در واقع ما از ثروت‌مان می‌فروشیم در حالی که اگر این کالای خام در زنجیره تولید قرار گیرد و تبدیل به کالاهای پایین‌دستی شود اشتغال بیشتر ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن تکنولوژی می‌شود.

    وی افزود: مثلا تفاوت این‌که ما نفت صادر کنیم با این‌که لپ‌تاب تولید کنیم خیلی زیاد است. لپ‌تاب یک محصول نهایی است که طی فرآیند تولیدش نفت تبدیل به مواد پلیمری می‌شود و پس از آن مواد پلیمری به مواد ثانویه تبدیل و آن مواد ثانویه تبدیل به مواد اولیه لپ‌تاب می‌شود که در نهایت این محصول تولید می‌شود.

    مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: هدف‌گذاری این بود که تا جایی که امکان دارد از صادرات مواد خام جلوگیری شود، اما در هر حال زمان‌هایی است که می‌بینیم زنجیره تولید در داخل کشور شکل نگرفته و این ماده خام باید صادر شود تا درآمدی نصیب کشور شود.

    سلطانی‌نژاد به دادن فرصت برای شکل‌گیری زنجیره پایین دستی تولید اشاره کرد و گفت: باید ثابت شود که این ماده خام حتما در بازار داخل هم عرضه می‌شود، بنابراین دولت در آیین‌نامه ماده 37 قانون رفع موانع تولید تصویب کرده که مواد خام باید سه بار در بورس کالا عرضه شود و اگر مشتری نداشت آن وقت می‌توان آنها را صادر کرد.

    وی تاکید کرد: با این قانون صنایع پایین‌دستی حتما می‌توانند امید داشته باشند که کالای خام تولید داخل را بخرند و کالای نهایی خود را تولید کنند.

    برچسب ها