عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

جزییات افتتاح ۶.۱ میلیارد دلار پروژه نفتی

رشد۲۳۰هزاربشکه ای تولید

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶.۱ میلیارددلاری برای توسعه سه میدان نفتی در غرب کارون گفت: تا پایان سال تولید نفت از این میادین ۲۳۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

جزییات افتتاح ۶.۱ میلیارد دلار پروژه نفتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی کاردر اظهار کرد: در مجموع، تا پایان امسال تولید نفت از میادین غرب کارون با احتساب سه پروژه امروز 230 هزار بشکه افزایش می یابد.

    وی با تشریح جزییات افتتاح طرح جدید افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه نفت خام ایران به مرز 4 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه این ظرفیت باید به 4 میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ظرفیت‌های  افزایش تولید نفت خام ایران توسعه میادین غرب کارون شامل میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، یاران شمالی و جنوبی، دارخوین، آذر و چنگوله است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 260 هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون برداشت می شود، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود با بهره برداری از دو طرح جدید توسعه‌ای در این منطقه، ظرفیت تولید نفت خام ایران در غرب کارون تا پیش از پایان امسال از مرز 300 هزار بشکه در روز عبور کند.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه امروز با حضور رئیس جمهور توسعه فاز اول میدان نفتی آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی به طور رسمی افتتاح می شود، تاکید کرد: هم اکنون از میدان نفتی یادآوران به طور متوسط 110 هزار بشکه نفت خام برداشت می‌شود و این در حالی است که ظرفیت اسمی توسعه این میدان مشترک در فاز اول توسعه روزانه حدود 85 هزار بشکه است.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اعلام اینکه تمامی مراحل توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران با مشارکت شرکت ساینپک چین انجام شده است، افزود: در مجموع برای توسعه فاز اول این میدان مشترک نفتی حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است.

    کاردر همچنین با اعلام اینکه توسعه فاز اول میدان آزادگان شمالی هم با ظرفیت تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت خام با مشارکت شرکت چینی ICNPC انجام شده است بیان کرد: برای توسعه این میدان نفتی هم حدود 2 میلیارد و 550 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی روزانه حدود 10 هزار بشکه فراتر از ظرفیت اسمی تعیین شده، نفت از میدان آزادگان شمالی امکان برداشت وجود دارد، تبیین کرد: میدان نفتی یاران شمالی هم با سرمایه‌گذاری شرکت های داخلی امروز با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت خام به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه تا پیش از پایان امسال طرح افزایش تولید نفت از میدان نفتی آزادگان جنوبی و توسعه فاز اول میدان نفتی یاران جنوبی به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: هم اکنون از آزادگان جنوبی روزانه حدود 40 هزار بشکه نفت برداشت می شود که پیش بینی می شود با تکمیل چاه های در دست حفاری و ساخت تاسیسات جدید ظرفیت تولید این میدان روزانه بین 15 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به فعالیت 24 دستگاه دکل حفاری در میادین مشترک نفتی غرب کارون در پاسخ به پرسشی به میزان سرمایه گذاری انجام گرفته در توسعه فاز اول میدان نفتی یاران شمالی اظهار داشت: برای توسعه این میدان هم حدود 600 میلیارد دلار سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های ایرانی انجام گرفته است.

    کادر همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه های افزایش ضریب بازیافت از میادین نفتی غرب کارون گفت: در کنار اجرای پروژه های افزایش ظرفیت تولید نفت، افزایش ظرفیت بازیافت از برنامه‌های اولویت دار و محوری برای توسعه میادین نفتی غرب کارون به شمار می رود.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مطالعات انجام گرفته نشان می دهد که بالغ بر 33 میلیارد بشکه نفت خام ایران در میادین نفتی غرب کارون قرار گرفته است، تاکید کرد: در صورتی که یک درصد ضریب بازیافت از میادین نفتی این منطقه افزایش یابد معادل 370 میلیون بشکه به حجم ذخایر قابل برداشت نفت خام ایران افزوده می شود که با احتساب نفت خام بشکه ای 50 دلار حدود 33 میلیارد دلار ذخایر جدید حجم نفت خام قابل برداشت کشور افزوده خواهد شد.

    کاردر در پایان با یادآور اینکه در کنار اجرای طرح های افزایش تولید نفت یک سری پروژه های زیرساختی همچون احداث مخازن ذخیره سازی نفت، تاسیسات فراورش و خطوط لوله انتقال احداث شده است، خاطرنشان کرد: پس از پارس جنوبی توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون از مهمترین برنامه های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران است.

    برچسب ها