عصر خودرو

اوضاع بد اوپک بعد از پیروزی ترامپ

عصر بازار- قیمت نفت خام که پیشتر بشکه‌ای کمتر از ۵۰ دلار معامله می‌شد، روز جمعه با تغییر کانون توجه بازار انرژی بر عرضۀ بیش از تقاضای نفت، کاهش بیشتری یافت.

اوضاع بد اوپک بعد از پیروزی ترامپ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.28 درصد کاهش بشکه‌ای 44.09 دلار و نفت خام برنت بین الملل با 1.20 درصد کاهش بشکه‌ای 45.29 دلار معامله می‌شود.

     اگرچه قیمت کالا، مخصوصاً نفت خام، در سه ماهۀ دوم و سوم مالی سال 2016 افزایش چشمگیری داشته، قراردادهای آتی نفت خام، هر آنچه را که از افزایش قیمت نفت به دست آمده بود، بر باد داد. قیمت نفت پس از اعلام توافق برای کاهش تولید در ماه سپتامبر، افزایش نسبتاً خوبی داشت و به بشکه‌ای 54 دلار رسیده بود.

    اما، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت نفت دوباره کاهش یافت و به بشکه‌ای کمتر از 50 دلار رسید. این کاهش قیمت بیشتر به خاطر فضای منفی‌ای ست که با ریاست جمهوری ترامپ در بازار انرژی به وجود آمده. به نظر می‌رسد که با ریاست جمهوری او، تولید نفت خام شیل آمریکا افزایش یابد و این به نفع بازار انرژی که پیشتر با تولید بیش از تقاضای نفت اشباع شده نیست و احتمالاً قیمت نفت باز هم کاهش یابد.

    با این وضع اوپک باید هرچه سریع تر برای کاهش میزان تولید نفت به توافق برسد تا شاید بدین وسیله بتواند بازار را کنترل کند و از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری نماید. قرار است که در 30 نوامبر نشستی در وین صورت گیرد و در آن جزئیات توافق برای کاهش میزان تولید نهایی شود و سهم هر یک از اعضا در این کاهش مشخص گردد.

    برچسب ها