عصر خودرو

سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق کمتر توسعه یافته

عصر بازار- سازمان امور مالیاتی برای توسعه کلان و همه جانبه کشور اقدام هایی را برای حمایت ویژه مالیاتی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور پیش بینی کرده است.

سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق کمتر توسعه یافته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با توجه به اهمیت و ظرفیت اقتصادی بالای مناطق کمتر توسعه یافته و لزوم توجه روزافزون به این مناطق در راستای گسترش فعالیت های تولیدی، سرمایه گذاری و افزایش اشتغال در این مناطق و در نتیجه حرکت در مسیر توسعه کلان و همه جانبه کشور، سازمان امور مالیاتی اقدامات قانونی و اجرایی را برای حمایت ویژه مالیاتی در این مناطق پیش بینی کرده است.
    اهم حمایت های قانونی مرتبط با مشوق ها و معافیت های مالیاتی خاص مناطق کمتر توسعه یافته عبارتند از:
    1- معافیت 10 ساله درآمد ابرازی فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی و درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری
    طبق ماده (132) قانون مالیات های مستقیم درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل ها و مراکز اقامتی گردشگری در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات است. این معافیت مالیاتی امکان افزایش ظرفیت های تولیدی و گردشگری و افزایش درآمد بخش های خدماتی را در مناطق کمتر توسعه یافته فراهم می کند.
    2- افزایش معافیت واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته به 13 سال.همین طور برای توجه به فعالیت تولیدی در شهرک های صنعتی و مناطق ویژه ، طبق بند (پ) ماده (132) قانون مالیات های مستقیم، در صورت استقرار واحد های تولیدی و معدنی مستقر در شهرک های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته، سه سال به معافیت صدر ماده 132 اضافه می شود.
    3- معافیت جمع درآمد مشمول مالیات واحدها تا دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده در سال های بعد از محاسبه مالیات با نرخ صفر، طبق جزء یک بند (ث) ماده (132) قانون مالیات های مستقیم، در مناطق کمتر توسعه یافته، مالیات سال های بعد از دوره محاسبه مالیات با نرخ صفر موضوع ماده 132 تا زمانی که جمع درآمد مشمول مالیات واحدها به دو برابر سرمایه ثبت و پرداخت شده برسد، با نرخ صفر محاسبه می‌شود.
    قابل ذکر است این معافیت شامل درآمد حمل و نقل اشخاص حقوقی غیردولتی و نیز هرگونه سرمایه‌گذاری که با مجوز مراجع قانونی برای تاسیس، گسترش، بازسازی و نوسازی واحدهای مذکور برای ایجاد دارایی‌های ثابت (به استثنای زمین) هزینه شده نیز می‌شود.
    4- معافیت 50 درصدی مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته
    برای بهبود سطح زندگی کارکنان مناطق کمتر توسعه یافته و حفظ بافت جمعیتی این مناطق، در بخش مالیات بر حقوق نیز طبق ماده 92 قانون مالیات های مستقیم، 50 درصد مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته بخشوده می شود.
    5- سایر معافیت ها و مشوق ها
    علاوه بر معافیت های ذکر شده که خاص مناطق کمتر توسعه یافته است، واحد های مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته می توانند از سایر معافیت ها و مشوق های مندرج در قوانین مالیاتی استفاده کنند.
    از جمله این معافیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    1- افزایش معافیت مالیاتی برای واحدهایی که نیروی کار شاغل خود را دست کم 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش دهند (بند ب ماده 132 قانون مالیات های مستقیم).
    2- اعطای مشوق مالیاتی به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی (بند ح ماده 132 قانون مالیات های مستقیم).
    3- کاهش نرخ مالیات به ازای هر 10 درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول مالیات اشخاص نسبت به درآمد ابرازی مشمول مالیات سال گذشته آنها (تبصره ماده 131 و تبصره 7 ماده 105).
    4- اعطای معافیت مالیاتی 50 درصدی شرکت های خارجی که از طریق انعقاد قرارداد با واحدهای تولیدی ایرانی اقدام به تولید در ایران با نشان معتبر می کنند، در صورتی که دست کم 20 درصد محصولات تولیدی مربوط را صادر کنند (بند خ ماده 132 قانون مالیات های مستقیم).
    5- اعمال نرخ صفر مالیاتی برای واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در همه مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی به استثنای مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های مستقر در شعاع 120 کیلومتری مرکز استان تهران (بند د ماده132 قانون مالیات های مستقیم).
    6- اعطای اعتبار مالیاتی برای هزینه‌های تحقیقاتی اشخاص حقوقی تا میزان 10 درصد مالیات ابرازی(بند س ماده 132 قانون مالیات های مستقیم).
    7- معافیت مالیات بر درآمد اشخاصی که آورده نقدی برای تامین مالی پروژه- طرح و سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم کنند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار (ماده 138 مکرر قانون مالیات های مستقیم).
    8- عدم شمول مالیات بر درآمد نسبت به افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها (تبصره 1 ماده 149 قانون مالیات های مستقیم).
    9- تخفیف در نرخ مالیاتی شرکت های تعاونی به میزان 25 درصد (تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم).
    10- معافیت صددرصدی درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش‌آموزان و اتحادیه‌های آنها (ماده 133 قانون مالیات های مستقیم).
    11- معافیت درآمد کارگاه¬های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات (ماده 142 قانون مالیات های مستقیم).
    12- معافیت 100 درصدی درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و معافیت 20 درصدی درآمد حاصل از صادرات مواد خام (ماده 141 قانون مالیات های مستقیم).
    13- معافیت شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال (بند الف ماده 3 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان).
    14- برخورداری واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک های علم و فناوری از معافیت های مالیاتی معادل معافیت مناطق آزاد (ماده 9 قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان).
    15- معافیت همه تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی تا مدت 6 سال از پرداخت 50 درصد مالیات بر درآمد ابرازی (بند ر ماده 132 قانون مالیات های مستقیم).
    16- معافیت درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیرانتفاعی، آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای آزاد، دانشگاه¬ها و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مهدکودک ها در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها و درآمد موسسات نگهداری معلولان ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور و درآمد باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت‌های منحصراً ورزشی (ماده 134 قانون مالیات های مستقیم).

    نویسنده: احمد زمانی-مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور
    برچسب ها