عصر خودرو

کارشناس اقتصادی:

تعدیل دیدگاه های ترامپ، اثر منفی انتخابات آمریکا را کم می کند

عصر بازار- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دیدگاه های افراطی ترامپ و فقدان شفافیت موضع بین المللی او ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را بالا برد و التهاب و آثار منفی انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران را به دنبال داشت.

تعدیل دیدگاه های ترامپ، اثر منفی انتخابات آمریکا را کم می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، برنده شدن «دونالد ترامپ» به ریاست‌ جمهوری آمریکا در انتخابات هجدهم آبان ماه بر بازارهای داخلی بسیاری از کشورهای جهان تاثیر منفی گذاشت.
    در ایران نیز بازارهای پراهمیت کشور از بورس و ارز گرفته تا سکه و طلا، به نتیجه انتخابات آمریکا واکنش شدیدی نشان دادند.
    در این زمینه «بهنام ملکی» گفت: اگر رییس جمهوری منتخب آمریکا در دیدگاه های پیشین بازنگری داشته باشد و موضع جهانی خود را شفاف بیان کند و رفتار منطقی از خود نشان دهد، التهاب بازارهای اقتصادی داخلی بهبود پیدا می کند.
    این اقتصاددان اضافه کرد: التهاب کنونی بازارهای داخلی از شفاف نبودن مواضع انتخاباتی ترامپ تاثیر گرفته و به ناامنی اقتصادی و سرمایه گذاری دامن زده است. در فضای ناامن به طور طبیعی شاخص های اقتصادی پیچیده می شود و به سوی منفی میل پیدا می کند.
    نویسنده کتاب «توسعه اقتصادی و برنامه ریزی» افزود: دنیا منتظر است دونالد ترامپ موضع گیری های پیشین را که تحت تاثیر التهاب ها و مسائل انتخاباتی طرح کرده بود، تعدیل کند و نگاه واقعی تر داشته باشد.
    این استاد اقتصاد ادامه داد؛ چنانچه ترامپ بر طبل گذشته بکوبد علامت مثبتی نیست و حتی برای اقتصاد جهانی نگران کننده است. به همین دلیل قدرت های برتر اقتصادی در اتحادیه اروپا، چین، ژاپن و... نیز در انتظارند پالس های منطقی تری از سوی ترامپ دریافت کنند تا شاهد کاهش تنش ها باشیم.
    ملکی یادآوری کرد: ترامپ در راه هموار قرار ندارد و با فشار مخالفان درون آمریکا روبروست و جمعیت قابل توجهی از رنگین پوستان و مهاجران با اعتراض ها و اعتصاب های داخلی شرایط دشواری را برای ترامپ ایجاد کرده اند.
    وی تاکید کرد با روی کار آمدن جمهوری خواهان بار دیگر روابط آمریکا با کشورهای اروپایی و ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و افزود: البته ترامپ با روسیه ارتباط خوبی دارد و برخی مواضع ایران نیز با روسیه مشترک است. از این جنبه، باید منتظر اتفاق های بهتری باشیم اما در مجموع تاکنون شاهد چشم انداز خوبی نبوده ایم.
    این اقتصاددان یادآوری کرد اقتصاد ایران در پسابرجام به سر می‌برد و موضع گیری رییس جمهوری منتخب آمریکا درباره برجام برای ایران اهمیت دارد.
    ملکی افزود: ایران باید پایبندی خود را نسبت به برجام نشان دهد تا دنیا بپذیرد ایران دارای منطق قوی و برتر است و جامعه جهانی را همچنان با خود همراه نگاه دارد تا شرایط پیش رو فروکش کند و از آثار منفی بر اقتصاد کشور کاسته شود.
    وی اضافه کرد: باید با اجرای اقتصاد مقاومتی، اصلاح ساختارها، توجه به بنیه اقتصادی و بخش های راهبردی و دانش بنیان، شرایطی را فراهم کنیم که بیش از گذشته اقتصاد کشور را از تغییر و تحول منفی جهانی مصون نگاه داریم.

    برچسب ها