عصر خودرو

با ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری؛

شمارش معکوس تولید گاز از دو فاز جدید پارس جنوبی آغاز شد

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای آغاز تولید گاز از فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی اعلام کرد: برای ساخت این دو فاز مشترک گازی بیش از ۴.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

شمارش معکوس تولید گاز از دو فاز جدید پارس جنوبی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علیرضا عبادی در نشستی خبری در تشریح برنامه جدید افزایش تولید گاز از پارس جنوبی گفت: مردادماه امسال اولین سکوی فاز 21 پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس نصب شد که بر اساس برنامه زمانبندی پیش بینی می‌شود عملیات راه اندازی سکوی گاز 21 پارس جنوبی تا هفته آینده به پایان برسد و امکان تولید گاز از این سکو فراهم شود.

    مجری طرح توسعه فاز 20 و 21 پارس جنوبی در شرکت نفت وگاز پارس با اعلام اینکه دومین سکوی این فاز مشترک گازی روزشنبه(دیروز)  در خلیج فارس نصب شد، تصریح کرد: پیش بینی می شود سکوی فاز 20 هم تا پایان بهمن ماه امسال به طور کامل راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

    این مقام مسئول هدف از توسعه گاز 20 و 21 پارس جنوبی را تولید روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز غنی عنوان کرد و افزود: علاوه بر نصب سکوهای دریایی، تاکنون عملیات حفاری 22 حلقه چاه در این دو فاز مشترک گازی به پایان رسیده است.

    وی پیشرفت حفاری چاههای گاز 20 و 21 پارس جنوبی را حدود صد درصد عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به بهره برداری از سکوی دریایی فاز 21 و آماده بودن چاههای این سکو، امکان تولید گاز تا هفته آینده از این فاز مشترک گازی فراهم می‌شود.

    عبادی همچنین پیشرفت ساخت خطوط لوله زیردریایی فاز 20 و 21 پارس جنوبی را حدود 89 درصد عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون عملیات نصب دو خط لوله 32 اینچی هر یک به طول 122 کیلومتر در این فاز مشترک گازی به پایان رسیده که از هفته آینده همزمان با آغاز تولید گاز از سکوها و چاههای فاز 21 امکان بهره برداری از خط لوله این فاز هم در خلیج فارس فراهم می شود.

    مجری طرح توسعه فاز 20 و 21 پارس جنوبی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی پالایش گاز ساحلی این دو فاز مشترک گازی هم توضیح داد: در حال حاضر پیشرفت ساخت پالایشگاه فاز 20 و 21 به حدود 90 درصد رسیده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون از مجموع 4 ردیف شیرین سازی گاز فاز 20 و 21 پارس جنوبی هم توضیح داد:  تاکنون از مجموع 4 ردیف شیرین سازی گاز در این فاز پارس جنوبی، دو ردیف به طول کامل آماده راه اندازی و بهره برداری کامل قرار گرفته‌اند.

    وی با اعلام اینکه در مجموع هفته آینده امکان تولید روزانه حدود 28 میلیون متر مکعب گاز از فاز 21 پارس جنوبی فراهم می شود، اظهار داشت: کل پیشرفت فاز 20 و 21 در دو بخش ساحلی و فراساحلی به حدود 92 درصد رسیده است.

    عبادی هزینه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی فاز 20 و 21 پارس جنوبی را حدود 4.5 میلیارد دلار اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: به زودی میزان افزایش هزینه ساخت این دو فاز مشترک گازی به دلیل شرایط خاص حاکم در زمان تحریم به شرکت ملی نفت ایران ارائه می‌شود.

    برچسب ها