عصر خودرو

مدیر سابق نظارت بر بازارهای سازمان بورس:

توقف نمادها داروی تلخی است که باید با «دُز پایین» مصرف شود

عصر بازار- مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: مهم‌ترین مسئله سازمان بورس این است که چون ضمانت اجرا و سیاست‌ تنبیهی قدرتمندی ندارد، ناشران متخلف می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

توقف نمادها داروی تلخی است که باید با «دُز پایین» مصرف شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمودرضا خواجه نصیر اظهار داشت: یک موضوع اساسی در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد که همواره موجب شده یکی از اساسی‌­ترین دستاوردهای بازار سرمایه که همان نقدشوندگی است، به مخاطره بیفتد؛ در سه یا چهار سال گذشته، صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و معدن دچار این مشکل شده‌اند و در حال حاضر نیز بانک‌ها به آن دچار هستند.

    وی افزود: این مشکل به علت مداخلاتی است که از سوی نهادهای تاثیرگذار و قیمت گذار همچون وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و دولت اتفاق افتاده و موجب بروز ابهامات اساسی در سودآوری این شرکت‌ها شده است و این ابهامات، سازمان بورس را برای تصمیم‌گیری در مورد این شرکت­ها  با مشکل مواجه خواهد کرد.

    خواجه نصیر پیشنهاد خود در این شرایط را ارائه اطلاعات به سرمایه‌داران و آزاد گذاشتن آنان در سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: ما چاره‌­ای نداریم، جز این که همه اطلاعات  موجود را منتشر کنیم و اجازه دهیم سرمایه‌گذاران در آن سرمایه‌گذاری کنند.

    مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس یادآور شد: توقف نمادهای بورسی از آن بازی‌هایی است که وقتی شروع شود، پایان آن مشخص نیست، نمادی که بسته شود و باز نشود، به درد نمی خورد، اگر به این فکر می کنیم که نماد را می‌بندیم، باید مشخص کنیم، این نماد باید مثلا بیست و چهار ساعت یا هفتاد و دو ساعت تحت هر شرایطی باز شود؛ به عبارت دیگر، توقف نماد اجتناب ناپذیر است، اما باید برای باز شدن نماد، برنامه مشخص داشته باشیم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر نیز مشکل بازار متوقف شدن نماد نیست، بلکه متوقف ماندن آن است، باید بگوییم یک شرکتی نیاز به شفاف سازی دارد، باید متوقف شود؛ هر آنچه که می‌توانید شفاف ­سازی کنید، نه هر آنچه در دست دارید.

    خواجه نصیر با اشاره به وجود مواردی که ابهامات اساسی دارد و با ریسک سرمایه‌گذاری بالایی برای سرمایه‌گذار همراه است، گفت: در این موارد سازمان می‌­تواند نمادها را متوقف یا معلق کند و یا حتی از بورس خارج کند، اما این موارد باید استثنا باشد.

    وی افزود: سازمان بورس باید تعیین کند تعداد این نمادها نباید از مثلا 5 درصد کل بازار بیشتر شود و بداند توقف نماد، داروی تلخی است که گاهی مجبور است آن را برای حفظ بازار بنوشد، اما باید بداند که دُز این دارو باید خیلی خیلی کم باشد.

    مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس باید اطلاعات را به بازار بورس ارائه دهد، ولی با توجه به ابهامات اطلاعاتی در اطلاع رسانی، آن مورد را، حتی در سایت بورس به عنوان شرکتی که شفاف سازی مطلوبی ندارد، معرفی کند، اما همان اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد و بگوید من این شرکت را در شرایطی باز کردم که اطلاعات آن به اندازه کافی شفاف نیست؛ به عبارت دقیق‌تر سازمان بورس نمی‌تواند همه نمادها را ببندد، گرچه در برخی موارد ناگزیر است.

    وی با تاکید بر اینکه سازمان بورس باید رویکردهای حقوقی و ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد، گفت: اطلاعیه شفاف سازی که تعهدی پشت آن نباشد، ارزش اطلاعاتی ندارد؛ شفاف سازی باید الزام­ آور باشد و ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد.

    خواجه نصیر ادامه داد: سازمان بورس باید ضمانت اجرایی خود را افزایش دهد، تا ناشران جرات ارائه اطلاعات ناقص یا ضعیف را نداشته باشند؛ البته خودش نباید در بازار مداخله کند.

    مدیر سابق نظارت بر بازار سهام  بیان کرد: مهم‌ترین مسئله سازمان بورس این است که چون ضمانت اجرا و سیاست‌های تنبیهی قدرتمندی ندارد، ناشران متخلف می‌توانند به کار خود ادامه دهند؛ کمبود قدرت در بخش ضمانت اجرایی برخورد با ناشران متخلف نباید با توقف نماد جبران شود؛ باید روزی فرا برسد که هیچ نمادی متوقف نشود و هیچ مدیری اطلاعات ناقص یا ضعیف منتشر نکند.

    وی در مورد تفاوت ساختاری سازمان بورس امروز با بورس زمان مسولیت خود گفت: تفاوت اساسی وجود ندارد، به علت آنکه ساختارهای اساسی تشکیل شده و در چارچوب همان ساختار فرآیند اتفاق می‌افتد.

    خواجه نصیر افزود: مشکل اساسی، عدم وجود رویکردهای قانونی و حقوقی و ضعف در ضمانت اجرایی بازدارنده است؛ این رویکردها و ضمانت‌­ها باید به گونه‌ای باشد که سازمان بورس مجبور نباشد، برای دفاع از حقوق سرمایه گذاران و برخورد با متخلفان در بازار مداخله کند، بلکه باید صرفا به صورت نظارتی، متخلفان را محدود کند.

    مدیر سابق نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس ، شرکت‌های تامین سرمایه را نهادهای تخصصی بزرگی در دنیا برشمرد و گفت: برخی از این شرکت‌ها قدرتی حتی بالاتر از نهادهای ناظر و بورس‌ها هستند؛ البته به شرط آنکه شرکت‌های تامین سرمایه به صورت فعال در حوزه خود فعالیت کنند.

    وی نقش شرکت‌های تامین سرمایه در حجم عملیاتی انجام شده را پررنگ‌تر خواند و گفت: اصلاح ساختار، توسعه بازار، بهبود وضعیت مالی، تامین مالی صنعت، اصلاح ساختار اقتصادی، کمک به بازار سهام و بازار بدهی از فعالیت قوی و تخصص شرکتهای تامین سرمایه است.

    مدیر عامل تامین سرمایه آرمان با بیان اینکه سازمان بورس باید نقش شرکت‌های تامین سرمایه را پررنگ‌­تر کند، اما قدم اصلی را خود شرکت‌های تامین سرمایه باید بردارند، گفت: این شرکت‌ها باید نقش خود را بپذیرند و تفکر و ساختار خودشان را از نقش معمولی و صرف انتشار اوراق کنار بگذارند و در حوزه توسعه مالی به عنوان تامین سرمایه وارد شوند.

    برچسب ها