عصر خودرو

در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران رخ داد

جهش ۲ دردی آیفکس در ابتدای هفته

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران معاملات اولین روز از هفته جاری را پس از گذراندن شوک روز چهارشنبه با رشد قابل توجه ۲/ ۱۶ واحدی (معادل ۲ درصد) به پایان رساند و در سطح ۴/ ۸۳۵ واحد قرار گرفت.

جهش ۲ دردی آیفکس در ابتدای هفته
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به 7/ 3 درصد رسید.در معاملات روز شنبه، در مجموع 5 بازار فعال فرابورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) 168 میلیون ورقه بهادار در 17 هزار و 934 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 323 میلیارد تومان دست به دست شد. در فرابورس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌ سهامی ذوب آهن اصفهان همچنان در صدر توجهات این بازار قرار داشت. بر این اساس «ذوب» عنوان پربیننده‌ترین نماد روز شنبه فرابورس را از آن خود کرد.

    در عین حال معامله‌گران با دادوستد حدود 19 میلیون و 370 هزار سهم ذوب آهن به ارزش بیش از 3/ 5 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز را در این نماد ثبت کردند.معاملات دیروز فرابورس ایران در حالی به اتمام رسید که پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و تولید نیروی برق دماوند بیشترین نقش را در رشد آیفکس بر عهده داشتند.همچنین در بازار مثبت دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های زرین معدن آسیا، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، صنعت روی زنگان، توسعه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان و شرکت آهن و فولاد ارفع بود. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های مهندسی صنعتی روان فن‌آور، صنایع بهداشتی ساینا، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و صنایع غذایی مینو شرق بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

     

    همگام با صنایع فرابورسی

    رایانه‌ای‌ها دیروز در نبود همکاران سیستم به معاملات خود ادامه دادند. از 2 نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دیروز نماد «افرا» معاملات خود را در محدوده مثبت به پایان رساند و نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با افت 63/ 0 درصدی همراه شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در بین زیرمجموعه‌های این گروه به معامله 943 هزار سهمی «مفاخر» به ارزش 371میلیون تومان اختصاص پیدا کرد. اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی معاملات روز گذشته خود را در بازه قیمتی مثبت به پایان رساندند. «ثباغ» و «ثغرب» تنها نمادهای منفی این گروه بودند که افت کمتر از یک درصدی را تجربه کردند. بر این اساس، دیروز بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس رسید. بیشترین حجم و ارزش معاملات در این گروه نیز به معامله یک‌میلیون و 261 هزار سهمی «ثباغ» به ارزش 288 میلیون تومان اختصاص یافت.گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس دیروز تماما سبز بود. دیروز «شپاس» عنوان مثبت‌ترین نماد این گروه را از آن خود کرد. بر این اساس، روز گذشته نماد معاملاتی نفت پاسارگاد با مشارکت بالای سهامداران حقیقی خود توانست با رشد حدود 8/ 4 درصدی همراه شود. گروه قند و شکر نیز فعالیت دیروز خود را با معاملات منفی در تنها نماد فعال این گروه «قچار» ادامه داد. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در پایان معاملات دیروز با افت بیش از 2درصدی همراه شد.

    در گروه بانکی‌ فرابورس نیز روز گذشته نماد معاملاتی شرکت اعتباری کوثر مرکزی با رشد قیمت همراه شد و با تبادل بیش از 3 میلیون و 878 هزار سهم به ارزش بیش از 436 میلیون تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. «حکمت» نیز دیروز معاملات خود را با افت 7/ 1 درصدی پشت سر گذاشت.در گروه دارویی اما اغلب نمادها روزی مثبت را تجربه کردند. «دسانکو» تنها نماد منفی این گروه در روز گذشته بود. نماد معاملاتی شرکت داروسازی تولید دارو با نوسان مثبت 8/ 4 درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود 42 هزار و 300 برگه سهام به ارزش حدود 20 میلیون تومان به نماد «دبالک» تعلق گرفت.تنها نماد فعال دیروز گروه سیمانی فرابورس نیز دیروز معاملات مثبت و پرتقاضایی را تجربه کرد. بر این اساس، سهامداران با معامله بیش از 2 میلیون و 500 هزار سهم «سبزوا» به ارزش 215 میلیون تومان زمینه رشد 4/ 4 درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم آوردند. در گروه غذایی دیروز شاهد معاملات منفی در دو نماد «غگلستا» و «غمینو» بودیم. به این ترتیب نمادهای مذکور به ترتیب با افت 5/ 3 و 4/ 3 درصدی همراه شدند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه نیز دیروز با معامله 785 هزار سهم به ارزش 493 میلیون تومان در اختیار نماد معاملاتی شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) قرار گرفت.

     

    افزایش نرخ سود «اخزا»ها

    روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 2 میلیون و 860 هزار ورقه به ارزش حدود 268 میلیارد تومان در 487 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم بیشترین سهم از معاملات این بازار را به دست آورد. همچنین این بازار دیروز شاهد معامله یک میلیون و 130 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 276 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 98 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 845 تا 990 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. بیشترین افزایش قیمت این اسناد نیز با رشد 4/ 0 درصدی در اختیار نماد «اخزا7» قرار گرفت. در عین حال، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود اسناد خزانه اسلامی با افزایش 61/ 0 واحد درصدی، به 18/ 22 درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ در مقایسه با هفته گذشته حدود 5/ 0 واحد درصدی کاهش و نسبت به ماه گذشته کاهش 2/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

    کاهش هزینه دریافت وام مسکن

    روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده منفی نوسان کردند. بر این اساس فرابورس اولین روز کاری هفته شاهد معامله 51 هزار و 229 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از 4میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه 77 تا 80 هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با کاهش 15/ 0 درصدی (نسبت به روز چهارشنبه) مواجه شد و به 78 هزار و 841 تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد 2/ 1 درصدی به «تسه9305» رسید و در مقابل سررسید خردادماه 93 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای هشتمین روز متوالی در سطح 22 درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 15 میلیون و 932 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

    برچسب ها