عصر خودرو

فاصله قیمت بازاری با ارزش ذاتی بیشتر شد

بالاترین حباب سکه در ۳ سال

عصر بازار- در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی متناسب با افت اونس در بازارهای جهانی کاهش پیدا نکرد تا یک رکورد جدید در بازار طلای داخلی به ثبت برسد. روز شنبه، سکه تمام با ۱۷ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومان رسید.

بالاترین حباب سکه در ۳ سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب، سکه در یک روز حدود 5/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد، این در حالی بود که بهای اونس روز جمعه تا قیمت هزار و 228 دلار پایین رفت تا نسبت به ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه حدود 4 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. به این ترتیب، کاهش 5/ 1 درصدی سکه در مقایسه با افت 4 درصدی طلای جهانی موجب شد که حباب فلز گرانبهای داخلی به بالای 40 هزار تومان برسد. در واقع، روز شنبه، قیمت بازاری سکه 40 هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی آن بود، موضوعی که از شهریور 92 سابقه نداشت. در این شرایط، برخی فعالان اعتقاد دارند، قیمت سکه در روزهای آینده به‌دلیل حباب یاد شده افت بیشتری خواهد کرد، حال آنکه عده دیگری باور دارند سکه‌بازان تا جایی که بتوانند در مرز یک میلیون و 100 هزار تومان از دارایی خود حمایت خواهند کرد.

    افت بهای اونس در انتهای هفته گذشته، بازار ارز داخلی را نیز در ابتدای هفته جدید تحت‌تاثیر قرار داد. در اولین روز هفته، دلار با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 659 تومان رسید. به گفته فعالان، ورود برخی معامله‌گران سکه برای خرید ارز و حمایت از دارایی خود عاملی بود که به رشد دلار کمک کرد. البته در این بین، عرضه قوی صرافی‌های بانکی سد راه بازیگران غیررسمی بازار شد تا قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند. در ابتدای روز شنبه، شاخص ارزی تا قیمت 3 هزار و 666 تومان بالا رفت ولی با افزایش عرضه بازارساز از سقف روزانه پایین آمد و نهایتا در محدوده 3 هزار و 650 تومان به کار خود پایان داد.

    افت دو کانالی

    در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی دو کانال افت قیمت را تجربه کرد. روز شنبه، سکه تمام معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان آغاز کرد که کاهش16 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی تا محدوده هزار و 220 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در سرازیری کاهشی قرار داد. سکه در ادامه روز تا حدی در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کرد، به‌طوری‌که تا نقطه یک میلیون و 104 هزار تومان پایین رفت، ولی نهایتا با قیمت یک میلیون و 107 هزار تومان به کارخود پایان داد. در نتیجه، سکه در اولین روز هفته 17 هزار تومان (معادل 5/ 1 درصد) از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که اونس روز جمعه نسبت به بعدازظهر پنج‌شنبه حدود 50 دلار (معادل 4 درصد) افت قیمت را تجربه کرده بود. کاهش نامتناسب سکه در قیاس با اونس منجر به ثبت بالاترین حباب مثبت آن از شهریور 92 شد.در این میان، برخی فعالان باور دارند، معامله‌گران سکه در اولین روز هفته آمادگی افت اونس را نداشتند، ولی پس از تطبیق خود با این افت، قیمت در بازار داخلی کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند که سکه بازان سعی خواهند کرد تا آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه در برابر افت قیمت مقاومت کنند. اگر روند بهای اونس در روز دوشنبه تغییر نکند، به احتمال زیاد سکه با ریزش به کانال پایین‌تر مواجه خواهد شد. در روز شنبه هر گرم طلای 18 عیار نیز 3 هزار تومان افت کرد.

    برچسب ها