عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل وزارت نفت:

مذاکره تهران و مسکو برای سوآپ نفت

ارائه قراردادهای نفت و گاز ایران به شرکت‌های روس در ۲۷ آبان

عصر بازار- ایران و مسکو در حال مذاکره بر سر سوآپ نفت هستند و تهران در ۲۷ آبان قراردادهای جدید نفت و گاز را به شرکت‌های روس ارائه می دهد.

مذاکره تهران و مسکو برای سوآپ نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امیر حسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل گفت تهران و شرکت‌های روس در حال مذاکره برای قراردادهای سوآپ نفت هستند.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایران در حال مذاکره با روسیه بر سر قراردادهای سوآپ است یا نه، گفت: «بله در حال مذاکره هستیم.

    به گفته وی، در ابتدا بر اساس این قراردادها، روزانه 150 هزار بشکه نفت سوآپ می‌شود و «;در مدت زمان کوتاهی» به 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

    زمانی‌نیا همچنین گفت تهران پیش از این در مورد قرارداد سوآپ نفت با شرکت روس‌نفت مذاکره کرده بود اما در مذاکرات پیشرفتی حاصل نشده بود با این حال «رایزنی‌ها هنوز در جریان است.»

    در نیمه ماه آگوست، گزارش‌هایی منتشر شد که ایران آماده ازسرگیری روابط تجاری بر اساس قراردادهای سوآپ با همسایگان شمالیش از طریق ترمینال نفتی شمالی در نکا است.

    تهران در نظر دارد تا توافقاتی با شرکت‌های روسی، نظیر لوک‌اویل، گازپروم، گازپروم نفت، زاروبزنفت و تفت‌نفت در نیمه دوم ماه دسامبر انجام دهد.

    وی افزود: «لوک‌اویل، گازپروم، روس‌نفت، گازپروم نفت، زاروبزنفت و تفت‌نفت همگی توافقات اولیه با شرکت‌های ایرانی را انجام داده‌اند. تمامی این شرکت‌های روسی نیاز دارند تا فعالیت‌های خانگی خود را انجام دهند و سپس امضای توافق‌ها را در نیمه دوم دسامبر آغاز کنند. گفتگوهای اولیه قبلا به پایان رسیده است.»

    کریل مولوتسوف، معاون وزیر انرژی روسیه اضافه کرد مسکو و تهران در مورد احتمال حضور انحصاری شرکت‌های روس در قراردادهای نفت و گاز ایران در حال مذاکره هستند. وی افزود 2 وزیر به این توافق رسیده‌اند و در حال حاضر در مورد مکان و زمان مذاکره می شود.

    زمانیان ادامه داد ایران و گازپروم در مورد مشارکت تولیدکنندگان بزرگ گاز روسیه در پروژه‌های ایران گفتگو خواهند کرد. گازپروم به توسعه چندین میدان گازی در خلیج فارس تمایل دارد.

    نوع جدید قراردادهای نفتی در 17 نوامبر در تهران به شرکت‌های نفتی روس ارائه می‌شود.

    برچسب ها