عصر خودرو

مذاکره سیف با ربیعی برای امور انحلال

تازه‌ترین اخبار از ثامن‌الحجج

عصر بازار- در حالی فقط یک درصد از سپرده‌گذاران تعاونی ثامن الحجج تعیین تکلیف نشده‌اند که تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است که مذاکراتی بین رئیس کل بانک مرکزی و وزیر تعاون در مورد ادامه طرح پرداخت سپرده‌های تعاونی و همچنین تعیین هیات تصفیه برای امور انحلال آن در حال انجام است. به احتمال فراوان بانک مرکزی مدیریت امور تصفیه ثامن‌الحجج را برعهده خواهد گرفت.

تازه‌ترین اخبار از ثامن‌الحجج
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در حالی نزدیک به یک سال از ورود رسمی بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط برای ساماندهی مسائل پیش آمده در رابطه با تعاونی اعتباری غیرمجاز ثامن‌الحجج می‌گذرد و انجام امور این تعاونی از بهمن‌ماه به بانک پارسیان به عنوان بانک عامل و کانال اجرای دستورالعمل‌های بانک مرکزی در این مورد واگذار شده است که تاکنون در دو فاز و به‌طور مرحله‌ای منابع سپرده‌گذاران از حدود سه میلیون تا اخیرا که به 300 میلیون افزایش یافته در حال تعیین تکلیف بوده و یا پرونده آنها بسته شده است.

    این در حالی است که تازه‌ترین اخبار دریافتی ایسنا، حاکی از آن است که در 11 ماه گذشته مطالبات حدود 90 درصد تعداد حساب‌های تعاونی از محل منابع آن و همچنین خط اعتباری بانک مرکزی پرداخت شده است. در این رابطه حساب‌های تا 35 میلیون تومان پول خود را دریافت کرده‌اند و حدود 9 درصد تعداد حساب‌ها تا سقف 300 میلیون تومان، همان 35 میلیون را دریافت کرده و مابقی به بانک پارسیان منتقل شد با این شرط که مشتری تعهد کند طی مدت مشخصی پول خود را مطالبه نکند تا زمان لازم برای نقد کردن دارایی‌های تعاونی در اختیار باشد. به این ترتیب تنها یک درصد از کل حساب‌های ثامن‌الحجج تاکنون بلاتکلیف مانده است.

    اما در حالی خبرها حاکی از آن است که بعد از تسویه کامل بدهی‌های ثامن‌الحجج این موسسه رسما منحل خواهد شد که ظاهرا با انحلال آن ادامه کار بانک مرکزی برای تعیین تکلیف حساب‌های بالای 300 میلیون و فروش املاک و سایر مراحل ساماندهی با ابهام روبه‌رو است، چرا که طبق قانون باید هیات تصفیه متولی ادامه کار باشد.

    با این حال آن‌طور که منابع مطلع به ایسنا اعلام کرده‌اند جلساتی به دعوت ولی‌اله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - با ربیعی – وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی -  و همچنین معاونان این وزارتخانه و برخی اعضای هیات عامل بانک مرکزی در مورد ادامه طرح بازپرداخت سپرده‌های تعاونی منحل شده ثامن‌الحجج و تعیین هیات تصفیه برگزار شده و این نشست‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که به احتمال فراوان بانک مرکزی مدیریت امور تصفیه این تعاونی را نیز برعهده خواهد داشت.

    اما باید یادآور شد که با کمتر شدن حساب‌ها حدود 430 شعبه این تعاونی برای کاهش هزینه‌ها تعطیل شده و قرار است به زودی در هر استان تنها یک شعبه فعال باشد در عین حال که 2700 تن از کارکنان آن نیز در آزمون استخدامی بانک پارسیان شرکت کرده و قرار است 1500 نفر از افراد واجد شرایط به استخدام پارسیان درآیند.

    بر این اساس اعلام مبالغ بالاتر و فرآیند فروش املاک ثامن‌الحجج از طریق مزایده عمومی سرعت بیشتری خواهد داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در دو سال گذشته در کنار موسسه بزرگ ثامن‌الحجج، موسسه غیرمجاز میزان که تا چهار برابر کوچک‌تر از ثامن‌الحجج بود، نیز با مشکل مواجه و منحل شد که در نهایت به بانک صادرات برای انجام امور خود واگذار شد. شواهد حاکی از آن است که تاکنون با وجود این‌که کمتر از یکسال از پرداخت تعهدات ثامن‌الحجج گذشته و تا بیش از 90 درصد پرداخت‌ها صورت گرفته، شرایط برابری با موسسه میزان که در حدود دوسال از واگذاری آن می‌گذرد، دارد چرا که آخرین اعلام بانک صادرات مبنی بر این بوده که سپرده‌های تا 50 میلیون تومان پرداخت شده است.

    برچسب ها