عصر خودرو

براساس توافق شفاهی بورس کالا و اتحادیه املاک؛

شاخص مسکن در بورس کالا طراحی می شود

عصر بازار- حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، روش افزایش شفافیت معاملات مسکن را بررسی کردند و برای طراحی یک شاخص که بیانگر روند قیمت و سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن باشد به توافق رسیدند.

شاخص مسکن در بورس کالا طراحی می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، سال‌هاست که معاملات مسکن در سامانه‌ای با نام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور از طریق مشاوران املاک، ثبت می‌شود. این سامانه کشوری تاکنون توانسته است داده‌های زیادی را از روند معاملات مسکن ثبت و تولید کند که تاکنون کمتر مورد استفاده اقتصاددانان و تحلیلگران مالی قرار گرفته است و می‌تواند منبع مناسبی برای تعیین راهبردهای این صنعت قرار گیرد.

       پیشنهاد طراحی شاخص مسکن

    مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی مشترک با رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بورس کالا طبق کارکردهای تعریف شده‌اش مایل نیست در حوزه فعالیت مشاوران املاک مداخله کند.

    سلطانی‌نژاد در عین حال تأکید کرد: با توجه به اینکه ایجاد یک شبکه عظیم، مشابه آنچه هم‌اکنون از طریق اتحادیه مشاوران املاک ایجاد شده، هزینه گزافی را می‌طلبد، بورس کالا مایل است از داده‌های همین شبکه موجود برای طراحی و عرضه شاخص مسکن استفاده کند. مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: معرفی و طراحی شاخص معاملات به کمک سامانه معاملات اتحادیه املاک می‌تواند به شفاف شدن بازار مسکن کمک کند.

        استقبال رئیس اتحادیه مشاوران املاک

    عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره گفت: با هر سازو کاری که موجب تسهیل معاملات و شفاف‌سازی‌ در بازار مسکن شود موافقیم، اما همه این امور باید از طریق مجاری قانونی خودش پیش برود.

    مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: پیشنهاد ما این است که با همکاری و محوریت اتحادیه املاک شاخص‌های قیمت مسکن طراحی شود و بعد از دریافت مجوز شرعی از کمیته فقهی سازمان بورس، اوراق آپشن یا فیوچرز شاخص‌های قیمت مسکن روی تابلوی بورس کالا قابل معامله شود. عقبایی ضمن استقبال از این طرح گفت: طراحی شاخص مسکن ایده بسیار خوبی است و ما از آن استقبال می‌کنیم و حتما در پیشبرد آن به بورس کالا کمک خواهیم کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره دلایل مخالفت‌های قبلی‌اش با ایجاد تابلوی مسکن در بورس کالا گفت: دغدغه اتحادیه مشاوران املاک این بود که بورس کالا قصد دارد جای مشاوران املاک را در بازار مسکن بگیرد اما اگر بورس کالا ابزاری مانند آپشن یا فیوچرز شاخص قیمت مسکن را برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به مردم ارائه دهد، قطعا از آن استقبال می‌کنیم و با مسئولان بازار سرمایه نهایت همکاری و همراهی را خواهیم داشت. سپس سلطانی‌نژاد اضافه کرد: ایده اصلی بورس کالا از یک سال پیش این بود که ابزاری را در اختیار مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مسکن قرار دهیم که بتوانند ریسک خود را مدیریت کنند.

        نحوه همکاری

    عقبایی در مورد نحوه همکاری برای طراحی شاخص قیمت معاملات مسکن پیشنهاد ویژه‌ای ارائه داد و گفت: اتحادیه املاک در چارچوب طراحی و انتشار شاخص‌های قیمت مسکن می‌تواند قیمت‌های تحقق‌یافته در سامانه ثبت معاملات املاک را در اختیار بورس کالا قرار دهد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: معتقدیم طراحی شاخص قیمت مسکن می‌تواند در عین حال که بازار مسکن را شفاف می‌کند به مردم و سرمایه‌گذاران هم علامت‌های درستی از روند فعلی و آینده بازار مسکن ارائه ‌دهد. او گفت: از سوی دیگر از آنجا که چنین شاخص‌هایی قاعدتا از طریق نهاد معتبری مثل بورس کالا طراحی، معرفی و منتشر می‌شود مردم هم به این شاخص‌ها اعتقاد و اعتماد پیدا می‌کنند.

        توافق بر سر طراحی شاخص

    در پایان نیز مدیرعامل بورس کالا و رئیس اتحادیه مشاوران املاک، توافق کردند که با استفاده از داده‌های سامانه فعلی معاملات مسکن و با سود بردن از مکانیسم‌های بورس کالا، شاخص قیمت مسکن را طراحی و معرفی کنند. این شاخص می‌تواند روند قیمت مسکن را نمایش دهد و قابل پیش‌بینی کند.

    برچسب ها