عصر خودرو

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع طیور ایران:

تنظیم بازار مرغ کشور از طریق معاملات سلف بورس کالا

تاریخ مصرف مرغ دیگر منقضی نمی شود!

عصر بازار- اگر به دنبال شفافیت خرید و فروش هستیم باید از عرضه مرغ منجمد در بورس کالا حمایت کنیم زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا در عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شده و از نوسانات کاذب قیمت جلوگیری می شود.

تنظیم بازار مرغ کشور از طریق معاملات سلف بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، غلامعلی فارغی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع طیور ایران در خصوص نامه انجمن به سازمان برنامه و بودجه برای عرضه مرغ منجمد در بورس کالا گفت: اگر به دنبال شفافیت خرید و فروش هستیم باید از عرضه مرغ منجمد در بورس کالا حمایت کنیم زیرا بورس کالا عمدتا یک هدف مشخص دارد و آن هم شفافیت قیمت است تا همگان با شرایط مساوی بتوانند به رقابت بپردازند بنابراین معتقدیم هم نهاده ها و هم محصولات باید در بورس کالا عرضه شوند تا بتوانیم از شفافیت خرید و فروش برخوردار شویم و این از اهداف اصلی عرضه مرغ منجمد در بورس کالا است.

    وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام طی ماه های اخیر اقدام به عرضه نقدی و سلف مرغ منجمد در بورس کالا کرده و می توان از طریق مکانیسم های بورس کالا ذخایر استراتژیک مرغ خود را مدیریت کند. به عنوان نمونه با ورود به معاملات سلف بورس کالا می توان نیاز یک ماهه خریداران و بدون ریسک قیمتی تامین شود و در طرف دیگر کلیه آمارهای خرید و فروش شفاف می شود و عوامل واسطه ای نیز از بازار حذف می شوند.

    پایان مشکل انقضای تاریخ مصرف مرغ!

    فارغی اضافه کرد: بر این اساس خرید سلف بهترین ابزار برای شرکت پشتیابی امور دام است زیرا به جای ذخیره سازی مرغ در انبارها و انقضای تاریخ مصرف آن، می تواند به صورت سلف برای ماه های آینده خرید کند تا علاوه بر انقضا نشدن تاریخ مصرف، هزینه سنگینی هم پرداخت نشود زیرا با ذخیره سازی مرغ در انبارها، شرکت پشتیبانی با نزدیک شدن به اتمام تاریخ مصرف ناچار است مرغ را به قیمت بسیار ارزان در بازار عرضه کند که این کار کمر تولید کننده را می شکند اما خرید به شکل سلف از بورس کالا می تواند این مشکل را هم برای شرکت پشتیبانی و هم تولید کننده حل کند.

    رئیس هیات مدیره انجمن صنایع طیور ایران تصریح کرد: در خرید مرغ به صورت سلف، ارگان های دولتی مانند نیروهای مسلح و ادارات می توانند برای دو ماه آینده سفارش خرید مرغ بدهند که در این صورت مرغ در انبارها استوک نشده و تولید کننده هم می تواند براساس تقاضای موجود برنامه ریزی کند لذا مرغ در انبارها باقی نمی ماند و نیاز مشتری هم تامین می شود.

    وی بر مزیت های عرضه مرغ منجمد در بورس کالا تاکید کرد و گفت: با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا، در عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شده و قیمت بازار تنظیم می شود و از نوسانات کاذب قیمت جلوگیری می شود.

    وی تصریح کرد: از سوی دیگرعلاوه بر شرکت پشتیبانی، نهادهای مصرف کننده مانند ارتش، دانشگاه ها و ادارت می توانند نیاز خود را از بازار تامین کنند که در این صورت هم با فعال شدن بازار بورس، آمارها شفاف می شود و هم حجم سیاست گذاری و تصمیم گیری برای مدیریت و تنظیم بازار آسان تر می شود.

    «اراده» زمان عرضه پرحجم مرغ را تعیین می کند

    وی با بیان اینکه دولت طی 20 روز گذشته خرید سلف از بورس کالا را انجام داده و برای دو ماه آینده پیش خرید کرده است، افزود: زمانیکه محصولی در بورس پیش خرید می شود خریدار و فروشنده در اتاق پایاپای باید ضمانت نامه ارائه کنند یعنی ملزم به انجام تعهدات خود هستند که این می تواند مزیت بسیار بزرگی برای کشور باشد.

    فارغی در خصوص زمان عملیاتی شدن عرضه ها و خرید های پر حجم مرغ منجمد در بورس کالا گفت: عرضه عمده مرغ منجمد در بورس کالا زمانی انجام می شود که اراده ای برای انجام آن وجود داشته باشد و دولت ارگان های مرتبط از جمله شرکت پشتیبانی، نیروهای مسلح و دانشگاه ها را ملزم به خرید از بورس کالا کند بنابراین زمان انجام این کار را اراده تعیین می کند وگرنه قانون آن وجود دارد.

    وی اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر این کار انجام شود تا تمام تعاملات در بازارهای کالایی کشور شفاف سازی شده و از هرگونه بازار مخفی و زیرپله ای جلوگیری شود

    برچسب ها