عصر خودرو

انتخاب ترامپ و نوسان بازار نفت

عصر بازار- در هفته گذشته قیمت نفت تحت‌تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا بود.

انتخاب ترامپ و نوسان بازار نفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، در پایان روز سه‌شنبه، هم‌زمان با احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت نفت ابتدا با اندکی افزایش مواجه شد، اما با اعلام خبر پیروزی در روز چهارشنبه و سقوط بازارهای سهام، شاخص برنت تا سطح ٤٥دلارو ٢٨ سنت و شاخص نفت وست‌تگزاس تا ٤٤دلارو 20 سنت کاهش یافتند. این کاهش قیمت زمانی رخ داد که سرمایه‌گذاران حس کردند با انتخاب وی نااطمینانی اقتصادی افزایش خواهد یافت و به‌همین‌دلیل قیمت طلا با افزایش مواجه شد، اما در دو روز پایانی هفته این هیجان در بازار فروکش کرد.

    ٣شاخص اصلی قیمت نفت

     قیمت نفت «برنت‌دریای‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه یازدهم نوامبر، ٤٥دلارو ٧٢ سنت معامله شد که نسبت به هفته قبل، ٦٣ سنت کاهش یافته است. شاخص نفت «وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز ٤٤دلارو ٤٥ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ٢١ سنت افت نشان می‌دهد. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان- در پایان روز پنجشنبه دهم نوامبر به ٤١دلارو 90 سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، ٧٥ سنت پایین‌تر است.

    تحلیل‌های  بازاری

    اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA) در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی مثبتی از تقاضا ارائه داد. این نهاد بین‌المللی در گزارش خود رشد تقاضای نفت جهان در سال آتی میلادی را یک‌‌میلیون‌و 520هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد که این رقم نسبت به برآورد قبلی این نهاد 180 هزار بشکه بیشتر است.

    همچنین براساس جدیدترین گزارش «چشم‌انداز بازار نفت (WEO)» دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک تا سال 2021 به ٦٥ دلار افزایش خواهد یافت. این گزارش پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت نیز تا سال 2040 روندی افزایشی را طی خواهد کرد و به ١٥٥ دلار در هر بشکه می‌رسد.

    تردید در اجرای طرح فریز نفتی

    درحالی‌که کمتر از سه هفته به اجلاس رسمی اوپک درخصوص کاهش تولید باقی مانده است، به نظر می‌رسد اجرای این طرح با مشکلاتی همراه شده است. به گزارش نشریه فوربس به نقل از شانا، درحالی‌که اعضای اوپک و روسیه سیاست تثبیت تولید نفت و افزایش قیمت در بازار را دنبال می‌کنند، برخی کشورهای تولیدکننده عضو این سازمان (مانند عراق) و برخی کشورهای غیراوپکی همچنان تولید نفت خود را افزایش می‌دهند. به‌همین‌دلیل حتی در صورت اجرای طرح فریز نفتی، مازاد عرضه در بازار باقی خواهد ماند. این در حالی است که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، روز سه‌شنبه گذشته نسبت به آثار منفی عملیاتی‌نشدن این طرح بر شرایط بازار و قیمت نفت هشدار داد.

    قیمت گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به یازدهم نوامبر، دودلارو ٣٧ سنت به ازای هر‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ٤٨ سنت افت نشان می‌دهد.

    توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی

    شرکت نفتی توتال فرانسه (Total) برای همکاری در توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی قراردادی را با ایران به امضا رسانده است که به گفته مدیرعامل این شرکت، از ساختار تجاری جذابی برخوردار است. به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اعلام توتال، سهم این شرکت در این پروژه 50/1 درصد، سهم شرکت ایرانی پتروپارس ١٩/٩ درصد و سهم شرکت چینی CNPC،  30درصد است.  ظرفیت تولید روزانه گاز در این پروژه یک‌‌میلیاردو هشت‌هزار‌و‌800 میلیون فوت‌مکعب خواهد بود و قرار است گاز تولیدی حاصل از آن به شبکه داخلی ایران تزریق شود. لازم به ذکر است میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که میدانی مشترک با کشور قطر محسوب می‌شود. توسعه این میدان از سال‌های ابتدایی دهه 1370 آغاز شد و تاکنون 10 فاز از ٢٤ فاز تعریف‌شده به مرحله عملیاتی رسیده است.

    کاهش بی‌سابقه تولید گاز طبیعی آمریکا

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در جدیدترین نسخه گزارش «چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی (STEO)» پیش‎بینی کرد تولید گاز این کشور در سال جاری میلادی برای نخستین‌بار از سال 2005 میلادی تاکنون کاهش خواهد یافت. هم‌اکنون میانگین تولید روزانه گاز آمریکا ٧٢‌میلیاردو 340 میلیون فوت‌مکعب است که براساس برآورد این گزارش در سال آینده به ٧٥‌میلیاردو 60میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است تولید گاز آمریکا در سال 2015 میلادی به رقم بی‌سابقه ٧٤‌میلیاردو 140‌ میلیون فوت‌مکعب در روز رسیده بود.

    برچسب ها