عصر خودرو

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک:

ضمانت‌ها با کارمزد نصف بانک‌ها ارائه می‌شود

عصر بازار : علی تعقلی افزود: بر اساس این مصوبات، سقف صدور ضمانت‌ها برای هر فرد حقیقی و حقوقی شش میلیارد تومان است و سقف هر ضمانت‌نامه نیز به مبلغ سه میلیارد تومان تعیین شد

ضمانت‌ها با کارمزد نصف بانک‌ها ارائه می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم،  مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به حل مشکل سرمایه در گردش برخی از بنگاه‌های اقتصادی گفت: از این پس خرید مواد اولیه و فروش کالا به خریداران عمده توسط این صندوق تضمین می‌شود.

    علی تعقلی در نشست هماهنگی و تعامل با صنایع کوچک برتر شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تهران با اشاره به افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک که در هفته گذشته به تصویب رسیده است، اظهار کرد: بر اساس این مصوبات، سقف صدور ضمانت‌ها برای هر فرد حقیقی و حقوقی شش میلیارد تومان است و سقف هر ضمانت‌نامه نیز به مبلغ سه میلیارد تومان تعیین شده است.

    وی،با اشاره به صدور ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده مورد نیاز صنایع ادامه داد: از هفته گذشته این ضمانت‌نامه‌ها با کارمزدی برابر نصف کارمزد بانک‌ها قابل ارائه است،ازسوی دیگر، ودیعه‌ای برای صدور ضمانت‌نامه‌ها از تولید‌کننده دریافت نمی‌شود.

    به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، اگر تولید‌کننده قبلاً به صندوق مراجعه کرده باشد، مراحل انجام کار وی تسریع خواهد شد.

    تعقلی،با بیان این‌که ضمانت‌نامه‌های حسن انجام، پیش‌ پرداخت و کسور وجه الضمان نیز صادر می‌شود، گفت: کارمزد این ضمانت‌نامه‌ها نیز نسبت به بانک 50 درصد تخفیف دارد و برای وجه تودیعی آن‌ها تولید‌کننده ملزم به پرداخت نصف مبلغی است که باید به بانک بدهد.

    وی همچنین با اشاره به صدور ضمانت‌نامه تعهد پرداخت که در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی ممنوع شده است، اظهار کرد: این ضمانت‌نامه در سه تا چهار ضمانت‌نامه ارائه می‌شود و ما در این زمینه رقیبی نداریم.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزود: صندوق آمادگی دارد تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسساتی که به تولید‌کنندگان وام می‌دهند را تضمین کند که البته سقف آن با توجه به اساسنامه صندوق بین 70 تا 85 درصد از تسهیلات ارائه شده است که قصد داریم اساسنامه را اصلاح کنیم تا بتوان همه مبلغ را ضمانت کرد.

    تعقلی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های تولیدی در حال حاضر تأمین سرمایه در گردش آن‌هاست، گفت: این مشکل را تا حدی که بضاعت‌مان اجازه می‌داد با استفاده از ضمانت‌نامه اعتبار خریدار حل کردیم؛ به‌طوری که تولید‌کننده می‌تواند به فروشنده مواد اولیه مراجعه کرده و زمان تسویه بدهی خود را مشخص کند که در این مدت صندوق آن قرار را تضمین می‌کند که پول فروشنده در زمان مقرر پرداخت شود.

    به گفته وی، به این ترتیب مشکل سرمایه در گردش از بین می‌رود؛ چرا که تأمین‌کننده مالی دیگر بانک نیست و نیازی به سرمایه در گردش وجود ندارد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با بیان این‌که با تأمین‌کنندگان مواد اولیه مکاتباتی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: تولید‌کنندگان می‌توانند ماده اولیه را به‌صورت نسیه دریافت کنند و صندوق قرار‌داد آن‌ها را تضمین می‌کند. این درحالی است که کارمزد این ضمانت‌نامه بسیار ناچیز، یعنی سالی یک درصد است.

    تعقلی با بیان این‌که کالای پیش ساخته، خدمات و ماشین‌آلات نیز شامل این ضمانت‌نامه می‌شوند، گفت: فروشنده هم می‌تواند خارجی باشد که ما در آن صورت ضمانت‌نامه ارزی صادر می‌کنیم و هم داخلی که این کار در حد بضاعت‌مان انجام می‌شود.

    وی با اشاره به ضمانت قرار‌داد‌های سرمایه‌گذاری که حداقل دو ساله باشد، افزود: از سوی دیگر در برخی موارد تولید‌کنندگان کالا را می‌فروشند، اما پول‌شان را دریافت نمی‌کنند. ما در این زمینه نیز حاضریم بنکداران و خریداران عمده را اعتبارسنجی کنیم و در صورتی که تولید‌کننده با فروش کالا با آن‌ها پول خود را دریافت نکرد، هر دو آن را می‌پذیرند.

    به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، اگر صنایع اوراق بدهی را در بورس یا خارج از آن منتشر کنند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

    برچسب ها