عصر خودرو

بازار داخلی یک روز پس از شوک ترامپ چگونه گذشت؟

آرامش ارزی همراه با احتیاط و رصد

عصر بازار- روز پنج‌شنبه، یک روز پس از شوک پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، بازارهای داخلی آرام‌تر شدند، هرچند که همچنان نسبت به اخبار این پیروزی حساس باقی ماندند. دلار روز چهارشنبه بیشترین رشد از ۹ تیر را تجربه کرده بود، روز پنج‌شنبه نوسان کمتری داشت و در نهایت با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۶۵۷ تومان رسید.

آرامش ارزی همراه با احتیاط و رصد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در آخرین روز هفته، معامله‌گران سعی کردند به‌دلیل عرضه قوی بازارساز در روز چهارشنبه در خرید و فروش ارز احتیاط بیشتری کنند. البته معامله‌گران در این میان به دقت اخبار پیرامون پیروزی ترامپ را دنبال می‌کردند؛ چراکه به باور آنها هر‌گونه اظهارنظری از رئیس‌جمهوری جدید و اعضای نزدیک به او پیرامون «برجام» می‌تواند فضای بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

    به گفته فعالان، قیمت دلار در آخرین هفته آبان‌ماه نیز تحت‌تاثیر اخبار، تقاضای زائران عتبات عالیات در آستانه اربعین و روند بهای اونس در بازارهای جهانی خواهد بود. در این میان، افت بهای اونس می‌تواند به افزایش قیمت دلار منجر شود.برخلاف رشد دلار، روز پنج‌شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت. به این ترتیب، سکه که چهارشنبه با افزایش 16 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 135 هزار تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه 11 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با بازگشت به کانال یک میلیون و 120 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 124 هزار تومان رسید. کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به زیر مرز هزار و 300 دلار مهم‌ترین عاملی بود که جهت سکه را معکوس کرد.

     

    افت معاملات

    روز پنج‌شنبه، بازار ارز نسبت به روز چهارشنبه فضای آرام و کم‌نوسان‌تری داشت. در این فضا، حجم معاملات نیز پایین آمده بود که بیشتر ناشی از احتیاط معامله‌گران بود. در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 660 تومان آغاز کرد که افزایشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. با این حال، در ادامه روز قیمت دلار کشش بیشتری برای افزایش از خود نشان نداد و حتی در مقطعی از روز تا نزدیکی ابتدای محدوده 3 هزار و 650 تومان پایین آمد. در نهایت قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر پنج‌شنبه برای دلار ثبت شد، 3 هزار و 657 تومان بود، عاملی که منجر به ثبت پنجمین رشد متوالی این ارز شد. دلار در سومین هفته آبان‌ماه، تنها در روز شنبه کاهش قیمت را تجربه کرده بود. روند افزایشی دلار در هفته گذشته موجب شد که میزان بازدهی هفتگی این ارز به 9 دهم برسد که بیشترین میزان رشد 7روزه از هفته منتهی به 8 مرداد بود. بخش زیادی از این بازدهی مربوط به رشد رکوردی دلار در روز چهارشنبه بود. در پنجمین روز هفته، دلار بیشترین رشد از 9 تیر را تجربه کرد و با 15 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 652 تومان رسید. با این حال، چنانکه اشاره شد روند رشد دلار در روز پنج‌شنبه کند شد. رشد پنجمین روز هفته ناشی از واکنش هیجانی بازار به انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ بود. با این حال، روز پنج‌شنبه، بازار داخلی نسبت به این موضوع همانند بازارهای جهانی کمی حساسیت خود را از دست داد تا دلار کم‌نوسان‌تر شود. در این بین، به گفته شماری از فعالان آنچه به رشد روز آخر هفته کمک کرد، تقاضای زائران عتبات عالیات و کاهش جزئی عرضه بازارساز پس از ساعت یک بعدازظهر بود.

    نگاه معامله‌گران

    به گفته فعالان، معامله‌گران در هفته جاری به دقت اخبار پیرامون اظهارات احتمالی ترامپ پیرامون توافق هسته‌ای را رصد خواهند کرد. البته بازیگران باتجربه بازار اعتقاد دارند که هر‌گونه واکنشی به اظهارات او مقطعی خواهد بود و بازار به سرعت به مسیر طبیعی خود بازخواهد گشت. به گفته این دسته، حتی روز چهارشنبه پس از پیروزی ترامپ عرضه صرافی‌های بانکی و مدیریت بازارساز به اندازه‌ای بود که تا حدی از نوسان‌گیری دلالان جلوگیری کرد. در واقع، بازار روز چهارشنبه تا حدی پرنوسان‌تر از روزهای گذشته بود، ولی عرضه بازارساز مانع از آن شد که نظم بازار بر هم بخورد. با توجه به این موضوع، معامله‌گران به‌نظر می‌رسد با احتیاط بیشتری نسبت به صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان دهند، هرچند که برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند بازار ممکن است نسبت به صحبت‌های او نوسانی شود. به باور شماری از فعالان، عاملی دیگری که فضای بازار را در آخرین روز هفته تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، میزان تقاضای زائران عتبات عالیات خواهد بود. به گفته این دسته، بخشی از رشد دلار در آبان‌ماه ناشی از ورود این تقاضا به بازار بوده است. این در حالی است که شمار دیگری از فعالان اعتقاد دارند که بیشتر زائران عتبات عالیات پیش از برگزاری انتخابات آمریکا ارز خود را تهیه کرده‌اند و قیمت دلار از این ناحیه تحریک نخواهد شد.

     

    تعدیل بازارهای رسمی

    در ابتدای روز چهارشنبه که شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نسبتا بالا تخمین زده می‌شد، بانک مرکزی نرخ ارزهای مرکز مبادلات را نسبتا متناسب با بازارهای جهانی اعلام کرد. در چنین شرایطی، در پنجمین روز هفته، نرخ ارزهای پناهگاه مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس نوسان افزایشی زیادی راثبت کردند و در مقابل، نرخ رسمی دلار کاهش پیدا کرد. عکس این روند یک روز بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا رخ داد. به این ترتیب، فرانک سوئیس که روز چهارشنبه با حدود 64 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 333 تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه 87 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 246 تومان رسید. هم زمان، روز چهارشنبه در مرکز مبادلات صد ین ژاپن با 94 تومان رشد 3 هزار و 145 تومان قیمت خورد، حال آنکه این ارز روز پنج‌شنبه با کاهش 119 تومانی مواجه شد و روی قیمت 3 هزار و 25 تومان قرار گرفت.در مقابل، دلار که روز چهارشنبه با 2 ریال کاهش به قیمت 3 هزار و 186 تومان و 3 ریال رسیده بود، روز پنج‌شنبه با 67 ریال افزایش به قیمت 3 هزار و 193 تومان رسید. در واقع، با معکوس شدن واکنش بازارهای جهانی به انتخاب ترامپ، جهت قیمت‌ها در مرکز مبادلات نیز تغییر کرد.

    برچسب ها