عصر خودرو

رییس پژوهشکده پولی و بانکی:

تک نرخی شدن ارز شاید وقتی دیگر

بانک مرکزی از بازارهای جهانی تبعیت نمی کند

عصر بازار- رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز به فراهم بودن زیرساخت ها و شرایط اقتصادی وابسته است، تاکید کرد: امکان تحقق این مساله تا یک ماه آینده و حتی تاخیر تا سال آینده دارد.

تک نرخی شدن ارز شاید وقتی دیگر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی دیواندری درباره تاثیر تحولات سیاسی رخ داده در دنیا و اثرگذاری آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: همه بازارهای جهانی به نتیجه انتخابات آمریکا واکنش نشان دادند و طبیعی است که در کشور ما نیز این واکنش ها را ببینیم.

    این مقام مسوول درباره تاثیر این رخدادها بر یکسان سازی نرخ ارز که از اهداف اعلام شده بانک مرکزی تا پایان سال است، افزود: بانک مرکزی برای پیاده کردن برنامه ها و سیاست هایش، مسیر خود را می رود و از بازارهای جهانی تبعیت نمی کند؛ در واقع مسایل داخلی کشور بیشتر از رخدادهای خارجی اهمیت دارد، زیرا مدل تغییر در کشور ما با دنیا متفاوت است.

    دیواندری افزود: به عنوان نمونه در همه دنیا ارزش دلار کاهش یافته، اما در کشور ما بالا رفته است؛ مدلی که در کشور ما به این موضوع نگاه می شود یک مقدار متفاوت است. بانک مرکزی ارز را با همان نرخ شناور مدیریت شده، کنترل می کند.

    این مقام حوزه پولی و مالی کشور با تاکید بر ضرورت فراهم شدن شرایط برای تک نرخی شدن ارز گفت: در حوزه ارز یک مرجع رسمی اعلام نظر می کند؛ در واقع بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تک نرخی شدن ارز را پیگیری می کنند و مرتب در حال کار هستند؛ با این حال باید بدانیم این یک موضوع پیچیده است و ابعاد مختلف دارد.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور افزود: اگر شرایط فراهم شود و اوضاع و احوال مناسب باشد بانک مرکزی تک نرخی شدن ارز را انجام می دهد؛ زیرا ثبات اقتصادی بعد از تک نرخی شدن، برای کشور بسیار مهم است.

    دیواندری افزود: تک نرخی کردن ارز امکان برنامه ریزی برای تحقق اهداف مورد نظر را می دهد که در بخش کلان اقتصادی موضوع مهمی است.

    وی درباره پیش بینی زمان تک نرخی شدن ارز گفت: «زمان آن را نمی توان پیش بینی کرد؛ امکان آن تا آخر سال مشخص نیست.»

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: اگر شرایط و الزامات این کار فراهم نشود ممکن است این کار تا پایان امسال به سرانجام نرسد و به تاخیر بیفتد؛ اگر شرایط فراهم شود ممکن است پیش از پایان سال جاری انجام شود.

    دیواندری افزود: تک نرخی کردن ارز، موضوع بسیار پیچیده ای است که به تورم و قیمت کالاها نیز مرتبط است؛ بنابراین نمی توان در یک لحظه این برنامه را اجرایی کرد؛ در واقع نرخ ارز روی متغیرهای مختلف اثرگذار است و باید این موضوع نیز در نظر گرفته شود.

    بر اساس این گزارش، مسوولان ارشد اقتصادی کشور و بانک مرکزی از ابتدای امسال وعده تک نرخی شدن ارز را تا پایان سال جاری داده اند.
     

    برچسب ها