عصر خودرو

آژانس بین المللی انرژی:

اوپک تولید را کاهش ندهد،اشباع بازارهای نفت در سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد

عصر بازار- خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از آژانس بین المللی انرژی (ای ایی ایIEA) اعلام کرد، در حالی که افزایش تولید نفت در سراسر جهان می تواند به رشد بی سابقه عرضه منجر شود، اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از تولید خود نکاهد، اشباع بازارها در سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد.

اوپک تولید را کاهش ندهد،اشباع بازارهای نفت در سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، آژانس بین المللی انرژی دیروز (پنج شنبه) در گزارش ماه نوامبر 2016 (آبان-آذر) بازار نفت خود اعلام کرد، عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر 2016(مهر-آبان) با 800 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 97.8 میلیون بشکه در روز رسید.

    آژانس یاد شده عامل این افزایش را تولید رکوردوار اوپک و بالا رفتن تولید برخی کشورهای غیراوپک مانند روسیه، برزیل، کانادا و قزاقستان عنوان کرد.

    آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس قرار دارد در گزارش ماه نوامبر خود، رشد تقاضای نفت در سال 2016 را 1.2 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که در مقایسه با گزارش ماه گذشته آن تغییری ندارد.

    آژانس یاد شده همچنین پیش بینی می کند تقاضای جهانی نفت در سال 2017 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که از رکورد 1.8 میلیون بشکه در روز سال 2015 کمتر است و به طور تدریجی کاهش داشته است.

    اعضای اوپک در تاریخ 30 نوامبر 2016(10 آذر) گرد هم خواهند آمد تا در مورد برنامه کاهش تولید نفت به سطح 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز که در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) این سازمان مورد موافقت اعضا قرار گرفته بود، بحث و گفت و گو کنند.

    اما مخالفت برخی اعضا با کاهش تولید، توانایی اوپک را در اجرای یک برنامه موثر کاهش تولید زیر سوال برده است.

    آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرده است، نتیجه نشست آینده اوپک در وین هر چه باشد، تاثیر مهمی بر تعادل مجدد بازار جهانی نفت که بارها به تاخیر افتاده است، خواهد گذاشت.

    بنا به پیش بینی آژانس یاد شده، اگر نشست آتی اوپک بی نتیجه باشد و برخی اعضای آن به افزایش تولید خود ادامه دهند، بازار نفت در سال میلادی آینده نیز در شرایط مازاد عرضه قرار خواهد داشت و احتمال افزایش قیمت نفت نیز کم است.

    این آژانس تاکید کرده است، اگر مازاد عرضه در سال 2017 همچنان بر بازارهای نفت حکمفرما باشد، خطر کاهش سطح قیمت ها وجود خواهد داشت.

    قیمت های نفت از حدود 27 دلار در هر بشکه در ماه ژانویه 2016(دی-بهمن 1394) که کف قیمت در 13 سال گذشته بود، هم اکنون به 46 دلار در هر بشکه افزایش یافته ، اما با این وجود هنوز 60 درصد کمتر از مقدار آن در اواسط سال 2014 که 115 دلار در هر بشکه بود، است.

    بازارهای نفت از اواسط سال 2014 دچار مازاد عرضه شده است.

    آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد تولید نفت کشورهای غیراوپک در سال 2017 را 500 هزار بشکه در روز پیش بینی کرد. نرخ رشد تولید این کشورها در سال میلادی جاری تاکنون 900 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. بنابراین، در سال میلادی 2017 اگر اوپک تولید خود را کاهش ندهد، کشورهای غیراوپک در مجموع ناچار به ذخیره سازی نفت خواهند بود.

    بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، در اوایل سال 2016 عرضه جهانی نفت در مجموع 2 میلیون بشکه در روز بیش از تقاضای آن بود اما در سه ماهه سوم امسال کاهش پیدا کرد.

    با توجه به افزایش تولید اوپک به سطح رکوردوار 33.83 میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر و نیز افزایش تولید برخی کشورهای غیراوپک مانند روسیه، کانادا و حتی دریای شمال، بار دیگر احتمال تشدید شرایط مازاد عرضه بیشتر می شود.

    برچسب ها