عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا:

بازار قراردادهای آتی رونق گرفته است

جبران ریسک های بازار نقد در بازار مشتقه

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران، تاثیر انتخابات اخیر امریکا بر بازار قراردادهای آتی را مثبت توصیف کرد.

بازار قراردادهای آتی رونق گرفته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگا خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حامد سلطانی نژاد گفت: بعد از انتخاب ترامپ نامزد جمهوری خواهان،  بازار قراردادهای آتی ما رونق گرفته و دلیل آن هم افزایش قیمت جهانی طلاست.

    وی افزود:  از آنجا که بازار پتروشیمی ما نیز تحت تاثیر قیمت نفت است، به نظر می رسد با کاهش قیمت نفت شاهد کاهش قیمت  این محصولات و با افزایش آن شاهد افزایش قیمت محصولات پتروشیمی خواهیم بود.

    سلطانی نژاد در عین حال تاکید کرد که انتخابات امریکا اثر بلندمدت بر بورس کالا ندارد و قیمت ها را در کوتاه مدت تا حدودی دستخوش تغییر خواهد کرد.

    وی در بخش دیگری به موضوع بازار آتی ارز اشاره کرد و گفت : هرچه دیرتر این بازار راه اندازی شود، به نظر می رسد که ما بیشتر ضرر خواهیم کرد . چرا که اولین دغدغه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران این است که نرخ ارز چگونه برای آنها پوشش داده خواهد شد .

    مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: اگر الان ما یک بازار مشتقه داشتیم، خیلی از سرمایه گذاران می توانستند خود را در چنین موقعیت هایی از قبل هج کنند و پوشش ریسک دهند.

    سلطانی نژاد افزود: در فقدان چنین بازاری، تلاطم های سیاسی و جریاناتی که بر قیمت دلار اثرگذار است می تواند سرنوشت فعالان اقتصادی را تغییر دهد و آنها را دچار مشکل کند.

    وی تصریح کرد: ما به عنوان بورس کالا و مجموعه بازار سرمایه، بارها آمادگی خود را برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی اعلام کرده ایم و زیرساخت های آن را نیز آماده کرده ایم .

    مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد : بازار مشتقه می تواند ریسک های بازار نقد را خنثی کند و خیلی از اتفاقات ناگوار که می تواند در بازار نقد رخ دهد، در بازار مشتقه قابل جبران خواهد بود.

    وی در عین حال گفت: البته ما نه سیاستگذار، بلکه مجری هستیم و هر موقع اعلام شود آماده راه اندازی بازار مشتقه ارز هستیم.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: مسوولان بانک مرکزی اعلام کرده اند که با تک نرخی شدن ارز ، بازار مشتقه ارزی نیز راه اندازی خواهد شد و فکر می کنم کم کم وقت آن است که به این وعده عمل و استارت این بازار زده شود .

    برچسب ها