عصر خودرو

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد:

آخرین عملکرد مالی بانک‌ها

نقدینگی ۱۱۲ هزار تریلیون شد

عصر بازار- مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی آخرین وضعیت صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری را در نیمه اول امسال اعلام کرد.

آخرین عملکرد مالی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، ابولفضل اکرمی به روند تغییرات نقدینگی اشاره کرد و خبر داد که در پایان شهریور ماه رقم آن به بیش از  112 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند سال گذشته 10.4 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 28.6 درصد رشد داشته است. با توجه به رشد 29.2 درصدی سال قبل، اکنون از سرعت رشد نقدینگی تا حدی کاسته شده است.

    وی درباره تغییرات پایه پولی نیز توضیح داد که در پایان شهریورماه با 7.9 درصد رشد به 165 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال 20.4 درصد رشد دارد. در عین حال که ضریب فزاینده با 2.6 درصد رشد در شش ماهه در 6.783 واحد ثبت شده است.

    رشد بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی

    آنطور که اکرمی عنوان کرده، بدهی بانک‌ها در نیمه اول امسال 12.7 درصد رشد داشته و از 94 هزار میلیارد تومان عبور کرده است که بیانگر رشد 16.9 درصدی در 12 ماهه است.

    وی درباره دلیل افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز این گونه توضیح داد که بانک‌ها در سال جاری در پرداخت تسهیلات فعال‌تر از سال گذشته بودند که با رشد 45 درصدی همراه بوده است و علی رغم تنگنای مالی این اتفاق افتاده است؛ از این رو بخشی از این منابع از بانک مرکزی تامین شده که موجب افزایش بدهی آنها هم شده است.

    همچنین بر اساس اعلام مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی در پایان نیمه اول امسال، بدهی دولت به بانک مرکزی با رشد 45.3 درصدی نسبت به اسفند سال قبل به 35 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر بدهی دولت به شبکه بانکی با رشد 14.8 درصدی به بیش از 136 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    بانک‌ها بیش از رشد سپرده، تسهیلات پرداختند

    اما اکرمی درباره وضعیت سپرده‌ها نیز توضیح داد و گفت: سپرده‌ها با 11.2 درصد رشد، به 1089 هزار میلیارد تومان رسید که در 12 ماهه تا 29.4 درصد افزایش دارد که این علی رغم کاهش نرخ سود بانکی اتفاق افتاده است.

    مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به روند تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزود: تسهیلات حدود 14.3 درصد افزایش داشته که نشان می دهد بانک‌ها بیش از رشد سپرده‌ها تسهیلات پرداخته اند که رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که در مقایسه با رشد 4.8 درصدی سال گذشته، از رشد بالایی برخوردار است.

    برچسب ها