عصر خودرو

صادرات نفت و میعانات ایران در دومین ماه متوالی کاهش می‌یابد

عصر بازار- در حالی که تقاضا برای خرید نفت در اروپا شاهد کاهش فصلی است، یک منبع آگاه گفت، صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر با ۷.۵ درصد افت به پایین ترین رقم در ۴ ماه گذشته خواهد رسید.

صادرات نفت و میعانات ایران در دومین ماه متوالی کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که تقاضا برای خرید نفت در اروپا شاهد کاهش فصلی است، یک منبع آگاه گفت، صادرات نفت خام ایران در ماه نوامبر با 7.5 درصد افت به پایین ترین رقم در 4 ماه گذشته خواهد رسید.

    صادرات نفت ایران معمولا در ماه های اکتبر یا نوامبر هر سال با کاهش مواجه می شود که  ناشی از به اوج رسیدن عملیات تعمیرات در پالایشگاه های اروپا و آسیاست.

    صادرات نفت خام و میعانات ایران پس از لغو تحریم ها در ماه سپتامبر به حداقل 2.60 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم در 5 سال گذشته محسوب می شد.

    به گفته یک منبع آگاه، فروش نفت خام و میعانات ایران در ماه نوامبر برای دومین ماه متوالی کاهش خواهد یافت و به 2.37 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم در ماه اکتبر به 2.56 میلیون بشکه رسیده بود.

    به گفته این منبع آگاه، صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه نوامبر در مقایسه با یک سال قبل 118 درصد افزایش خواهد داشت.

    مدیر شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته گفت، تولید فعلی نفت ایران تقریبا 4 میلیون بشکه در روز است و صادرات این کشور به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    صادرات نفت خام و میعانات ایران به آسیا در ماه جاری احتمالا به 1.93 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که حدود 100 هزار بشکه بالاتر از ماه اکتبر است، اما صادرات به اروپا از 613  هزار بشکه ماه قبل به 433 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

    به طور معمولا، امارات هر ماه روزانه حدود 50 تا 145 هزار بشکه میعانات از ایران خریداری می کند، اما این ماه برای اولین بار در طی حداقل 2 سال گذشته، هیچ محموله ای از میعانات ایران به خاورمیانه ارسال نخواهد شد.

    خرید نفت ترکیه از ایران در ماه نوامبر 133 هزار بشکه در روز خواهد بود که 31 درصد کمتر از ماه گذشته خواهد بود.

    به گفته این منبع، ایران همچنین حدود 2 میلیون بشکه از نفت خود را در ماه جاری روی دریا ذخیره خواهد کرد.

    برچسب ها