عصر خودرو

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

پیشنهاد قیمت ۲۷۸۳ تومانی برای خرید تضمینی کلزا

ضریب خودکفایی دانه‌های روغنی از ۶ درصد به ۷۰ درصد می‌رسد

عصر بازار- مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۴ میلیارد دلار صرف واردات روغن، دانه‌های روغنی و کنجاله می‌شود، گفت: طی برنامه ۱۰ ساله ضریب خودکفایی دانه‌های روغنی از ۶ درصد کنونی به ۷۰ درصد می‌رسد.

پیشنهاد قیمت ۲۷۸۳ تومانی برای خرید تضمینی کلزا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تولید دانه‌ کلزا به عنوان مهمترین دانه روغنی تا سال قبل به 46 هزار تن رسیده بود که با اجرای طرح 10 ساله دانه‌های روغنی از سال قبل امسال این رقم به 70 هزار تن رسیده است و برای سال آینده 300 هزار تن کلزا و در مجموع تا 500 هزار تن انواع دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شود.

    وی در مورد ضریب خودکفایی دانه‌های روغنی گفت:‌ قرار است طی افق 10 ساله این رقم از 6 درصد کنونی به 70 درصد برسد.

    مهاجر در مورد سرانه مصرف روغن در کشور گفت: این رقم در حال حاضر 20 کیلوگرم است که طبق توصیه‌های بهداشتی دنبال کاهش آن به 15 درصد هستیم، چون روغن‌هایی که از خارج وارد می‌شود از منشأ مالزی و اندونزی روغن پالم و از برزیل و آرژانتین دانه سویا وارد می‌شود که به خاطر مسافت طولانی کیفیت آن به شدت افت می‌کند.

    وی گفت: تولید دانه روغنی کلزا در داخل کشور به خاطر قرارگیری در تناوب با گندم باعث پایداری این محصول اساسی می‌شود.

    مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: 94 درصد نیاز روغن‌نباتی با خروج سالانه 4 میلیارد دلار از کشور تأمین می‌شود و همچنین به خاطر بهداشت روغن خام نیاز به تولید این دانه‌های در داخل کشور است.

    مهاجر در مورد قیمت تضمینی دانه‌های روغنی گفت: قیمت کلزا 2783 تومان و قیمت سویا 2255 تومان پیشنهاد شده که این ارقام در کمیته‌های فرعی دولت پذیرفته شده و به زودی از سوی دولت به صورت رسمی اعلام می‌شود.

    وی گفت: تولید سویا امسال حدود 100 هزار تن خواهد بود.

    مهاجر در مورد تراریخته بودن دانه‌های روغنی وارداتی گفت: سویای وارداتی از آرژانتین، برزیل معمولاً تراریخته است و همچنین کنجاله این دو کشور هم تراریخته است اما دانه‌های روغنی سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد و گلرنگ که در داخل کشور تولید می‌شود تراریخته نیست.

    مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در مورد اینکه چرا از روغن حیوانی در سبد خانوارها استفاده نمی‌شود،‌گفت: باید پزشکان در این مورد پاسخ دهند اما بیشترین دلیل مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از مصرف روغن است.

    وی در پایان گفت‌:‌ کشور ما از نظر اقتصادی در حال توسعه است که بیشتر نگاه به واردات و تجارت است و متأسفانه از تولید داخلی به صورت مؤثر حمایت نمی‌شود.

    برچسب ها