عصر خودرو

"اخزا۴" زودتر از موعد تسویه شد

رشد هفتگی معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران در سومین هفته از آبان ماه در حالی پایان یافت که در مجموع هفته تعداد ۸۸۳ میلیون ورقه در ۹۶ هزار دفعه معاملاتی به ارزش ۱۱ هزار و ۳۳۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

رشد هفتگی معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه که منجر به اثرگذاری روی بازار سهام و افت 20 واحدی شاخص کل شد، آیفکس به ارتفاع 819 واحدی تنزل یافت. در همین حال ارزش بازار نیز متحمل افت بیش از 5 هزار میلیارد ریالی شد و رقم 976 هزار و 964 میلیارد ریالی را در پایان معاملات چهارشنبه تجربه کرد.

    در این میان بررسی دادوستدهای صورت گرفته در بازارهای فرابورس حاکی از آن است بهترین عملکرد هفتگی را بازار ابزارهای نوین مالی با رشد 9 و 140 درصدی حجم و ارزش مبادلات اوراق بهادار تجربه کرده و سایر بازارها اعم از اول، دوم و پایه اگرچه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد این متغیرها روبه‌رو شدند، اما افت هفتگی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

    به‌ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 159، 376 و 321 میلیون ورقه سهم به ارزش 328، 1489 و 629 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز تعداد 27 میلیون ورقه بهادار به ارزش 8 هزار و 888 میلیارد ریال دست به دست شد.

    در این بازار به تفکیک ابزارهای مالی مورد معامله، اوراق بدهی بهترین عملکرد را در روند معاملات شاهد بود به‌طوری که تعداد 9 میلیون ورقه بدهی به ارزش 8 هزار و 468 میلیارد ریال دادوستد شد که با رشد بیش از 155 درصدی حجم و ارزش همراه بود.

    پس از آن اوراق تسهیلات مسکن نیز با نقل و انتقال 0.23 میلیون ورقه به ارزش 186 میلیارد ریال، رشد بیش از 15 درصدی حجم و ارزش را تجربه کرد. در هفته گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز به تعداد 18 میلیون ورقه به ارزش 234 میلیارد ریال دست به دست شد که با افت نسبی حجم و ارزش همراه بود.

    هفته قبل همچنین شاهد توقف نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله چهارم برای بازپرداخت وجه اسمی این اوراق در سررسید آن به تاریخ 21 آبان ماه بودیم که همچون مراحل قبل، تسویه این سری اخزا نیز توسط دولت یک روز پیش از موعد مقرر صورت گرفت.

    فلزات اساسی‌ها صدرنشین صنایع فرابورسی

    در بازار سهام فرابورس ایران متشکل از بازارهای اول، دوم و پایه سه گروه فلزات اساسی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و گروه اطلاعات و ارتباطات ترتیب بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را به میزان 20، 10 و 9 درصدی در اختیار گرفتند.

    در این سه گروه به ترتیب 373، 184 و 165 میلیارد ریال سهام دادوستد شد که از سایر گروه‌های فرابورسی بیشتر بود. در میان ده صنعت برتر فرابورسی همچنین نام گروه‌های پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و بانک‌ها به چشم می‌خورد.

    برچسب ها