عصر خودرو

رویترز گزارش داد؛

خودروسازان اروپا بویژه فرانسه، نگران مواضع ترامپ درباره ایران هستند

عصر بازار- یک رسانه غربی طی گزارشی از «نگرانی‌های» خودروسازان اروپایی بویژه فرانسوی‌ها درباره مواضع رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال ایران خبر داده است.

خودروسازان اروپا بویژه فرانسه، نگران مواضع ترامپ درباره ایران هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در ادامه تحلیل‌های رسانه‌های غربی درباره اثرات آغاز قریب‌الوقوع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، یک رسانه انگلیسی به موضوع نگرانی‌های اروپا در خصوص مواضع او در قبال ایران پرداخته است.

    «رویترز» که پیش از این گزارش داده بود که پیروزی ترامپ، باعث تضعیف روحانی و نگرانی سرمایه گذاران خارجی خواهد شد(+)، یک گزارش دیگر در این زمینه منتشر کرده است.

    در مطلب جدید این رسانه انگلیسی، به موضوع «نگرانی‌های» شرکت‌های بزرگ خودروسازی در اروپا از مواضع رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره تجارت با ایران پرداخته شده است.

    در گزارش آمده است: «خودروسازان بزرگ آلمان روز چهارشنبه (دیروز) برای اینکه درباره انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و احتمال آسیب رسیدن به تجارتشان ابراز نگرانی کنند، وقت را تلف نکردند».

    این رسانه غربی تصریح کرد: «پیروزی غافلگیرانه ترامپ، گروه‌هایی چون بی ام دبلیو (BMW) را نگران خواهد کرد. گروه‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی روی خط تولیدشان در مکزیک به منظور ارائه خدمات در بازار آمریکا کرده‌اند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های رنو و پژو سیتروئن در ایران با تهدید بالقوه مواجه هستند».

    ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها توافق «نفتا» و همچنین توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را «بدترین توافق‌ها در تاریخ توافقات» خوانده بود.

    رویترز در ادامه به سرمایه گذاریهای شرکت‌های اروپایی در بازار خودروی مکزیک و استفاده آنها از نفتا به منظور صدور محصولاتشان به آمریکا سخن گفته است.

    رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مبارزات انتخاباتی بارها ضمن مخالفت با نفتا، بر لزوم پایان دادن به موافقت نامه تجارت آزاد بین مکزیک و آمریکا برای افزایش سود شرکتهای آمریکایی تاکید کرده بود.

    در ادامه گزارش آمده است: «خودروسازان اروپایی و دیگر بازرگانان، همچنین امید داشتند که با پیروزی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات، موانع باقی مانده در راه سرمایه گذاریهای گسترده در ایران، 16 ماه پس از توافق تاریخی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش رفع شود».

    در ادامه این گزارش ضمن اذعان به نگرانی‌های موسسات غربی از تحریم‌های آمریکا به خاطر تعاملات مالی با ایران نوشته است: «با این حال، رنو و پژو همین حالا هم به سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد خط تولید در بازاری که زمانی در غلبه فرانسوی‌ها بود، شروع کرده‌اند».

    رویترز می‌نویسد: «چند هفته قبل از انتخابات، کارلوس تاوارس مدیر پژو سیتروئن ابراز امیدواری کرد که اظهارات ترامپ درباره دور انداختن توافق هسته‌ای ایران، هرگز عملی نشود».

    مدیر پژو سیتروئن در نمایشگاه خودرو پاریش گفته بود: «امکان این موضوع وجود دارد که بین آنچه در مسیر مبارزات انتخاباتی گفته شد و آنچه پس از انتخابات انجام می‌شود، شکاف و اختلاف وجود داشته باشد».

    او ضمن تاکید بر «فرصت بزرگ» بازار ایران برای این شرکت فرانسوی افزود: «این فرصتی است که ما قصئ نداریم از آن صرفنظر کنیم به ویژه از این نظر که حضور ما(در ایران) 100 درصد مطابق با قوانین بین‌المللی است».

    برچسب ها