عصر خودرو

پسماند استرس‌های بورس با «بازگشایی نمادهای بزرگ» تخلیه شد

شوک‌درمانی در بازار سهام

عصر بازار : شاخص کل بورس تهران روز گذشته در پی بازگشایی هشت نماد بزرگ، با ثبت افت ۱۰۴۴ واحدی معادل ۶/ ۱ درصد، دومین ریزش بزرگ سال‌جاری را رقم زد. این در حالی است که بورس تهران مدت‌ها با نگرانی بازگشایی این نمادها مواجه بود و با اقدام شجاعانه روز گذشته مسوولان بورس، این استرس‌ها فروکش کرد. اکنون اما، با رفع این نگرانی‌ها می‌توان انتظار روند متعادل‌تری را در بازار سهام داشت.

شوک‌درمانی در بازار سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، روز گذشته، شاخص کل بورس تهران در پی اقدام شجاعانه سازمان بورس در بازگشایی 8 نماد بزرگ بازار سهام با افت 6/ 1 درصدی، سنگین‌ترین ریزش خود از 23فروردین را تجربه کرد. پیش از این نیز انتظار می‌رفت بازگشایی نمادهایی که به علت تعدیل سودآوری یا برگزاری مجامع سالانه متوقف شده بودند، شوک‌های منفی سنگینی به شاخص کل وارد می‌کنند. بررسی  از 24 نماد که اثر پس از بازگشایی اثر منفی قابل توجهی بر شاخص کل داشته‌اند، نشان می‌دهد نمادهای مزبور که حدود 30 درصد ارزش کل بازار را در اختیار دارند، بلافاصله پس از بازگشایی به‌طور متوسط 113 واحد و در مجموع 2701 واحد اثر منفی بر شاخص کل داشتند.

    این شوک‌های مقطعی یکی از مهم ترین عوامل ریزش شاخص کل طی هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. این در حالی است که پس از این شوک مقطعی، متوسط اثرگذاری نمادهای مزبور بر شاخص کل حدود 31 واحد بوده و بسیاری از آنها در جهت مثبت حرکت کرده‌اند. مشاهده می‌شود با بازگشایی نمادها و تعیین تکلیف قیمت آنها، بازار سهام روند متعادل‌تری پیدا کرده است. بر این اساس، اقدام روز گذشته سازمان برای شفافیت بازار بود که می‌تواند زمینه را برای وضعیت منطقی بورس تهران فراهم کند.

    تکرار تجربه موفق
    مشابه این اقدام در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته با بازگشایی نمادهای پالایشگاهی مشاهده شد که پس از تخلیه یک شوک منفی، بازار روزهای متعادلی را تجربه کرد؛ هرچند بازار در شرایط کنونی به دلیل حصول توافق هسته‌ای تفاوت بیشتری با آن بازه زمانی دارد و این مثبت بودن فضای سیاسی در کشور در کنار اقداماتی از این دست می‌تواند فضای بازار را با تغییر محسوسی مواجه کند. ضمن اینکه مطابق بررسی‌های پیشین «دنیای اقتصاد» متغیرهای بنیادی در بازار سهام نشان می‌دهد که بازار به کف مناسبی از منظر قیمتی رسیده است و گشایش‌ها در عرصه بین‌المللی و به تبع آن تغییر وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند با فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران تازه، بازار را وارد فاز جدیدی از رونق کند.

    در این میان تفاوت محسوس بین افت شاخص کل و شاخص هم‌وزن در بازار دیروز (6/ 1 درصد در مقابل 06/ 0 درصد) نشان می‌دهد که فضای کلی بازار سهام فضای مثبت و متعادلی است و انتظار می‌رود با تخلیه شوک ناشی از این بازگشایی‌ها، بازار روند متعادل خود را از سر بگیرد. به نظر می‌رسد متوقف نگه داشتن نمادها بیشتر به دو دلیل صورت می‌گیرد؛ یکی غیر شفاف بودن وضعیت شرکت و دیگری جلوگیری از افت و تلاش برای نگه داشتن قیمت‌ها این در حالی است که کارشناسان این دلایل را منطقی ندانسته و معتقدند تجربه در طول 20 ماه گذشته بازار و حتی در ادوار قبلی نشان می‌دهد که این اقدامات جلوی ریزش قیمتی را نمی‌گیرند و این نمادها در زمان بازگشایی همگام با افت سایر شرکت‌های فعال در مدت زمانی که متوقف بوده‌اند با ریزش همراه می‌شوند ضمن اینکه به رفع ابهام‌ها نیز منجر نمی‌شود.

    توقف نمادها ضامن رفع ابهام نیست
    در مورد بازگشایی نمادهای دیروز ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سهام گفت: اقدام مسوولین بازار سهام اقدامی ستودنی است، چرا‌که عامل نقدشوندگی در بازار سهام یکی از مهم‌ترین‌ عوامل بوده و نباید به بهانه‌ای چون ابهام در وضعیت شرکت‌ها آنها را متوقف کرد، زیرا در هیچ زمانی متوقف کردن نماد‌ها به رفع ابهامات منجر نشده است؛ به‌عنوان مثال نماد «کچاد» به علت مشخص نبودن نرخ فروش گندله به مدت بیش از یک ماه متوقف بود و این در حالی است که پس از بازگشایی نیز ابهامات آن رفع نشده است.مقدسیان به عامل دوم متوقف داشتن نمادها برای نگه داشتن قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: بازگشایی نمادهایی که مدت زیادی متوقف بوده‌اند، نشان می‌دهند که در روزهای آغازین بازگشایی ریزش‌هایی که در غیاب آن سایر نماد‌ها تجربه کرده بودند را تجربه کرده‌اند. وی ادامه داد: متوقف نگه داشتن نمادها برای مدت طولانی موجب افت فرسایشی شاخص می‌شود و تنها زمان اصلاح بازار را طولانی می‌کند ضمن اینکه نقدشوندگی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ پارامترهای بازار سهام نیز از بین می‌برد.


    توقف مهندسی شاخص

    این کارشناس بازار سهام افزود: مسوولان سازمان بورس در زمانی که شاخص در محدوده 70 هزار واحدی در حال نوسان بود، با این فرض که سطح 70 هزار واحدی سطح حمایتی بازار سهام است با اقدامات و محدودیت‌هایی که بر معاملات بازار سهام داشتند، تلاش می‌کردند شاخص را در این سطح نگه دارند، اما تجربه نشان داد بازار سهام فارغ از دخالت‌هایی از این دست، بازاری است که نسبت به واقعیت‌های اقتصادی هوشمند است و نمی‌توان قیمت‌های سهام را در آن به زور نگه داشت.


    بغض شاخص شکست
    مقدسیان به مقایسه اتفاق دیروز با تجربه اسفند 93 پرداخت و اظهار کرد: با بازگشایی این نمادها یک پتانسیل بزرگ منفی در بازار تخلیه شد مشابه اتفاقی که با بازشدن نماد پالایشی‌ها در اواخر سال گذشته افتاد با این تفاوت که فضا از لحاظ سیاسی نسبت به آن بازه زمانی به دلیل توافق سیاسی ایران و 1+5 با تغییر محسوسی مواجه شده است، اما نکته‌ای که وجود دارد اینکه بازار تاثیر این بازگشایی‌ها را در بازه طولانی تری درک می‌کند و این مساله به دلیل گزارش‌های نامناسب 6 ماهه شرکت‌ها و زمان تسویه شرکت‌ها در پایان شهریورماه است.از این رو انتظار می‌رود از لحاظ زمانی در چند هفته آینده بازار فضای مثبت و متعادلی را تجربه کند. این کارشناس بازار سهام خاطر نشان کرد: از جنبه دیگر نیز این بازگشایی‌ها یک اقدام ستایش برانگیز است و آن این است که مسوولان سازمان بورس با اتخاذ این تصمیم،واقعیت‌های اقتصادی را به دولت نشان دادند به این دلیل که صنایعی که روز گذشته بازگشایی شدند، جزو صنایع بزرگ در اقتصاد کشور هستند و این ریزش نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد کشور وضعیت مناسبی نیست.

    وی به تفاوت افت شاخص کل و شاخص هموزن اشاره کرد و افزود: این مساله نشان‌دهنده این است که فضای کلی بازار، فضای مثبت و متعادلی است و نشانه این مثبت بودن را می‌توان در معاملات گروه خودرویی و بانکی به‌عنوان دو گروهی که بیشترین تاثیر از مذاکرات هسته‌ای را دارند، مشاهد کرد. وی به پیش بینی آینده بازار پس از این بازگشایی‌ها پرداخت و افزود: طبق اظهارات بزرگان اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد بازار سهام هنوز تاثیر توافق سیاسی و تغییر جایگاه کشور را لحاظ نکرده است این در حالی است که انتظار می‌رود با حصول توافق هسته‌ای وضعیت اقتصاد کشور و بیشتر صنایع بورسی با تغییر محسوسی مواجه شود و این تغییرات نیز زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کند، از این رو رفع تدریجی تحریم‌ها در کنار اتخاذ تصمیمات منطقی مسوولان می‌تواند آینده تازه‌ای را پیش روی بازار سهام کشور قرار دهد، اما این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که همگام با خروج کشور از فاز رکودی و کاهش تدریجی تورم، باید سیاست‌های پولی مناسب در این زمینه نیز اتخاذ شود.

    برچسب ها