عصر خودرو

جایگاه ایران در نفت و گاز دنیا کجاست؟

عصر بازار- ایران با مجموع ذخایر ۱۵۷.۸ میلیارد بشکه نفت خام در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است.

جایگاه ایران در نفت و گاز دنیا کجاست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل  از مرکز پژوهش های مجلس، امروزه نفت کالایی راهبردی در جهان است که گذشته از محوریت در امر توسعه، موجب فعال تر شدن ظرفیت های صنعتی و یا ایجاد ظرفیت ها و صنایع جدید می شود. در سال 2015 ایران به لحاظ میزان ذخایر اثبات شده نفت پس از کشورهای ونزوئلا، عربستان و کانادا در مقام چهارم و به لحاظ ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در مقام اول جهان قرار گرفته است.

    حفاری به عنوان یکی از فرآیندهای اصلی اکتشاف، ارزیابی و توسعه مخازن نفت و گاز از جایگاهی استراتژیک در صنعت نفت برخوردار است. ایران درحال حاضر 118 دکل خشکی در اختیار دارد که مالکیت 116 عدد آن متعلق به شرکتهای ایرانی است.

    110 دستگاه دکل حفاری خشکی فعال بوده و 8 دستگاه درحال تجهیز، تعمیر یا انتقال هستند. همچنین در بخش دریا نیز مجموع دکلهای در اختیار 37 دستگاه است که 25 دستگاه آن فعال بوده و 12 دستگاه غیرفعال است.

    در میان دکلهای دریایی نیز 23 دستگاه متعلق به شرکتهای داخلی است.

    آژانس بین المللی انرژی، رشد 35 درصدی تقاضای انرژی تا سال 2035( با متوسط رشد 1.2  درصد در سال) را پیش بینی کرده است که بخش اعظم آن نیز به وسیله نفت و گاز تأمین خواهد شد.

    ایران با مجموع ذخایر 157.8 میلیارد بشکه نفت خام در سال 2015( معادل 9.3 درصد ذخایر نفت جهان) پس از 4 کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است. همچنین از نظر ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در سال 2015 در مقام اول جهان قرار گرفته است.

    برچسب ها