عصر خودرو

سوآپ نفت کماکان متوقف است

«سوئیفکو» سوئیس مشتری جدید نفت سوآپ

عصر بازار- پس از شرکت‌های ویتول سوئیس و توتال فرانسه، شرکت «سوئیفکو» سوئیس هم به جمع مشتریان نفت سوآپ ایران اضافه شد اما تاکنون عملیات سوآپ نفت کشور از سر گرفته نشده است.

«سوئیفکو» سوئیس مشتری جدید نفت سوآپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت حدود 10 ماه از آغاز دوره پسابرجام اما تاکنون عملیات سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران آغاز نشده و این تجارت سودآور نفتی کماکان در نقطه صفر متوقف شده است.

    بر این اساس پس از اعلام آمادگی و مذاکرات متعدد ایران با چند شرکت اروپایی همچون ویتول سوئیس و توتال فرانسه، شرکت «سوئیفکو» سوئیس هم به جمع مشتریان نفت سوآپ ایران اضافه شد.

    شرکت پایانه‌های نفتی ایران با انتشار خبر کوتاهی از بازدید نمایندگان این شرکت سوئیسی، از زیرساخت‌های پایانه نفتی نکا به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی ایران در حوزه دریای خزر به منظور از سرگیری سوآپ نفت کشور خبر داده است.

    در همین حال حسن باقریان شهریور ماه امسال در نشستی خبری با اشاره به صدور دستور از سرگیری سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر گفته بود: هم‌اکنون خطوط لوله، تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی به منظور از سرگیری سوآپ روزانه 120 هزار بشکه نفت خام آماده بهره‌برداری هستند.

    مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اعلام اینکه خط لوله نفت پایانه نفتی نکا به ری از ظرفیت سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت خام برخوردار است، تصریح کرده است: هم‌اکنون با تغییراتی که در پالایشگاه نفت تهران انجام گرفته، صرفا در این پالایشگاه امکان پالایش و فرآورش روزانه تا سقف 250 هزار بشکه نفت سوآپ وجود دارد.

    حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی نکا هم با بیان اینکه پایانه نفتی نکا با در اختیار داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با آبخور 5.4 متری و با ظرفیت 7 هزار تنی در شرایط فعلی با 12 مخزن آماده تخلیه روزانه 120 هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است، اظهار کرده است: علاوه بر این عملیات ساخت حوضچه نفتی برای افزایش ظرفیت سوآپ نفت به 2.5 میلیون بشکه در روز آغاز شده است.

    از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت هم اخیرا با اشاره به صدور فرمان از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، با اشاره به آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه اعلام کرده است: روس‌ها هم علاقه خود را برای سوآپ بخشی از نفت تولیدی خود از مسیر ایران اعلام کرده‌اند.

    بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ظرفیتی برای سوآپ روزانه 150 هزار بشکه نفت خام در کشور وجود دارد که راه‌اندازی سوآپ با توجه به اینکه جایگزین آن در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود، می‌تواند به افزایش سهم نفت ایران در بازار کمک کند.

    برچسب ها