عصر خودرو

کاهش صادرات نفت و میعانات ایران در نوامبر به پایین‌ترین حد چهار ماهه

عصر بازار- رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه نفت‌کشهای ایران خبر داد صادرات نفت خام ایران در نوامبر ۷.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته می‌رسد.

کاهش صادرات نفت و میعانات ایران در نوامبر به پایین‌ترین حد چهار ماهه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، صادرات نفت ایران هر سال معمولا نزدیک به اکتبر یا نوامبر کاهش پیدا می‌کند که منعکس‌کننده اوج فصل تعمیرات پالایشگاهی در اروپا و آسیاست.

    در مجموع ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک به‌شمار می‌رود، از زمان لغو تحریم‌ها در ژانویه سریع‌تر از آنچه تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند سهم بازارش را احیاء کرده است. صادرات نفت و میعانات ایران در سپتامبر به 2.60 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حد در پنج سال اخیر بود.

    به گفته منابع آگاه، فروش نفت خام و نفت فوق سبک ایران برای دومین ماه کاهش پیدا خواهد کرد و از 2.56 میلیون بشکه در روز در اکتبر به 2.37 میلیون بشکه در نوامبر می‌رسد. با اینهمه صادرات نفت ایران در نوامبر در مقایسه با نوامبر سال گذشته 118 درصد رشد نشان می‌دهد.

    مدیر کل شرکت ملی نفت ایران هفته گذشته اظهار کرده بود تولید کنونی نفت ایران حدود چهار میلیون بشکه در روز و صادراتش به 2.4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

    صادرات نفت خام و میعانات ایران به آسیا در ماه جاری به 1.93 میلیون بشکه در روز می‌رسد که حدود 100 هزار بشکه بالاتر از اکتبر است، اما صادرات به اروپا به 433 هزار بشکه در مقایسه با 613 هزار بشکه در اکتبر، کاهش پیدا خواهد کرد.

    امارات متحده عربی هر ماه معمولا حدود 50 تا 145 هزار بشکه در روز میعانات ایران را بارگیری می‌کند، اما برای نوامبر هیچ بارگیری برای خاورمیانه وجود نداشته که نخستین بار در دو سال گذشته محسوب می‌شود.

    محموله‌های نفت که از ایران به مقصد چین حرکت می‌کنند در نوامبر 35 درصد نسبت به اکتبر افزایش یافته و به 669 هزار بشکه در روز می‌رسد، اما هند اندکی بیش از 674 هزار بشکه وارد خواهد کرد و رای دومین ماه متوالی، همچنان جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران را حفظ می‌کند.

    واردات نفت کره جنوبی از ایران از 379 هزار بشکه در اکتبر به 368 هزار بشکه در نوامبر کاهش پیدا خواهد کرد. ژاپن هم 156 هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهد کرد که 31 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش نشان می‌دهد. تایوان که هر ماه از ایران نفت خریداری کرده است، در نوامبر حدود دو میلیون بشکه نفت تحویل خواهد گرفت.

    ترکیه 133 هزار بشکه در نوامبر نفت خریداری می کند که 31 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش نشان می‌دهد، در حالیکه واردات نفت یونان به حدود دو میلیون بشکه و اسپانیا و ایتالیا هر یک به حدود یک میلیون بشکه می‌رسد.

    به گفته این منبع آگاه، ایران ماه میلادی جاری حدود دو میلیون بشکه نفت به ذخایر فراساحلی خود اضافه خواهد کرد.

    برچسب ها