عصر خودرو

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار جهانی نفت

عصر بازار- مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیری که نتیجه این انتخابات بر بازار نفت جهانی خواهد داشت توضیح داد: انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در بازار جهانی در بلند مدت تحت تاثیر انتخابات اخیر آمریکا قرار بگیرد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار جهانی نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی امیرمعینی با بیان اینکه بازار در شوک نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، اظهار کرد: انتظار پیروزی ترامپ در این انتخابات وجود نداشت. حامیان جمهوری خواهان شرکت‌های بزرگ نفتی هستند و به نوعی می‌توان گفت حمایت دولت از آن ها بیشتر است. البته دولت آمریکا ادعا دارد به صورت مستقیم در بازار نفت دخالت نمی کند.

    وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی نشان دهنده تقویت قیمت‌ها نیست، توضیح داد: قیمت‌ها در شرایط فعلی ممکن است در محدوده 40 تا 50 دلار بازی کند و انتظار نمی‌رود که سال آینده قیمت ها بیشتر از 70 دلار باشد. ترامپ نیز اعلام کرده است که پایبند به مباحث زیست محیطی نیست و سوخت‌های جایگزین، سوخت‌های تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی را  توسعه نخواهد داد. به نظر نمی آید این انتخابات در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد اما ممکن است ترامپ سیاست‌های بلند مدت خود را اعمال کند.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی بازار جهانی نفت تصریح کرد:بررسی شرایط امروز بازار طوری است که می توان در سه ماهه سال آینده انتظار بهبود قیمت داشت و پیش بینی‌ها عدد حداکثر 70 دلار را نشان می دهد. هرچند برخی پیش بینی ها نیز قیمت 40 تا 50 دلار را برای سال آینده نشان می‌دهد. قیمت ها بستگی به این دارد که عوامل بنیادی بازار چگونه عمل کند.

    امیرمعینی افزود:اما پیش بینی ها نشان می‌دهد تقاضا در آینده قوی نیست و برای تقاضا عدد یک میلیون و 200 یا یک میلیون 250 پیش بینی می‌شود. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود افزایش میزان تولید نفت غیر اوپک و همچنین رشد تولید ایران، عراق و عربستان در اوپک تراز را بر هم بزند و عرضه از تقاضا در شش ماه آینده بیشتر شود. مگر اینکه اعضای اوپک به  توافق برسد تا در سطح معقولی تولید داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در بازار جهانی در بلند مدت تحت تاثیر انتخابات اخیر آمریکا قرار بگیرد، درمورد تعامل ترامپ با عربستان توضیح داد:ترامپ برخی اوقات با عربستان مخالفت و برخی اوقات موافقت کرده است. با توجه به اینکه ترامپ دمدمی مزاج به نظر می آید در حال حاضر نمی توان در این مورد نظر قطعی دادو باید صبر کنیم تا این هیجانات تخفیف پیدا کند. از طرف دیگر باید صبر کرد و دید ترامپ کدام برنامه‌ها را عملیاتی خواهد کرد.

    برچسب ها