عصر خودرو

سقوط بازارهای مالی جهان در واکنش به پیروزی ترامپ در آمریکا

عصر بازار- چشم‌انداز پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه بازارهای مالی جهان را دچار ریزش کرد و معاملات وال استریت حداکثر پنج درصد ریزش کرد در حالی‌که بازارهای سهام آسیا با فروش گسترده روبه‌رو شدند.

سقوط بازارهای مالی جهان در واکنش به پیروزی ترامپ در آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سرمایه‌گذاران روز چهارشنبه به نتایج اولیه و پیش‌بینی‌هایی که پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی را نشان می‌دهند، واکنش شدیدی نشان دادند.

    معاملات بازار سهام در وال استریت به ریزش متمایل شدند. شاخص سهام داوجونز اینداستریال اورج بیش از چهار درصد سقوط کرد، در حالیکه شاخص سهام استاندارد اند پورز بیش از پنج درصد کاهش داشت با این همه بخشی از این کاهش را جبران کرد.

    بازارها در توکیو، هنگ‌کنگ، استرالیا و سایر کشورهای منطقه تا اوایل بعد از ظهر به وقت محلی حداکثر شش درصد سقوط کردند و ارزش دلار به شدت ضعیف شد.

    بهای معاملات نفت تحت تاثیر شکاف تجاری جدید در رشد اقتصاد جهانی، کاهش چشمگیری پیدا کرد و طلا که در زمان بی‌ثباتی اقتصادی یا سیاسی به پناهنگاه مطمئن سرمایه تبدیل می‌شود افزایش چشم‌گیری پیدا کرد.

    بازارهای سراسر جهان در هفته‌های اخیر مطابق با مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر آمار روی پیروزی هیلاری کیلینتون حساب کرده بودند، اما همچنان که نتایج انتخابات منتشر می‌شود بیشتر مدل‌ها از پیش‌بینی پیروزی کیلینتون به پیش‌بینی ترامپ تغییر می‌کند.

    مقامات اقتصادی در ژاپن اعلام کردند در واکنش به نوسانات بازارهای مالی یک نشست اضطراری برگزار می‌کند. شاخص سهام نیک‌کی 225 در معاملات توکیو حدود شش درصد اُفت داشت و ین که از سوی برخی از سرمایه‌گذاران یک ارز مطمئن به حساب می‌آید، حدود سه درصد در برابر دلار صعود کرد. مقامات وزارت دارایی، بانک مرکزی ژاپن و آژانس خدمات مالی اعلام کردند در ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی دیدار خواهند کرد. ژاپن در گذشته اغلب برای دخالت در بازار ارزی به منظور محدود کردن نوسانات شدید ین نشست اضطراری برگزار می‌کرد.

    به گفته شین اولیور، مدیر استراتژی سرمایه‌گذاری و رئیس اقتصاددان در AMP کپیتال، با توجه به این‌که نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات نسبتا نزدیک بود پیروزی ترامپ چندان تعجب‌برانگیز نیست، اما همچنان شوک بزرگی محسوب می‌شود.

    بازارهای سهام در منطقه آسیا به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های حمایت‌گرانه ترامپ که جنگ تجاری را آغاز خواهد کرد و مانع رشد اقتصادی می‌شود، متحمل ریزش سنگینی شدند. معاملات با دنبال کردن نتایج لحظه به لحظه انتخابات در ایالت‌هایی مانند فلوریدا و اوهایو که به نفع ترامپ تغییر کردند، دچار نوسان شدند.

    سیاست‌های ترامپ بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا را هم خشمگین کرده است. به عنوان مثال تهدید وی برای تعیین تعرفه‌های تنبیهی برای واردات از چین، نگرانی‌هایی را در میان رهبران پکن ایجاد کرده است، اما همچنین سیاست‌های ترامپ ممکن است سیاست پولی در آمریکا را پیچیده‌تر کند.

    به گفته جولین ایوانز پریچارد، اقتصاددان چین در کپیتال اکونومیکس، ریاست جمهوری ترامپ به معنای ضعیف‌تر شدن دلار و احتمال به تغییر افتادن افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست.

    ترامپ در ماه‌های اخیر مکررا چین را به مداخله برای ضعیف‌ کردن یوان متهم کرده بود، اما این مساله صحیح نبود. در واقع بانک مرکزی چین صدها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی خود را برای جلوگیری از ضعیف‌تر شدن یوان هزینه کرده است. با اینهمه پیروزی ترامپ و ضعیف‌تر شدن یوان، اندکی از فشار بر بانک مرکزی چین خواهد کاست.

    در هفته‌های اخیر که محبوبیت ترامپ بهبود پیدا کرده بود، بازارها تحت تاثیر اقدام سرمایه گذاران در خارج کردن پولشان از صندوقهای سهام و فروش دارایی‌های پرریسک مانند اوراق قرضه از سوی سرمایه گذاران موسسه ای، تحت فشار منفی بالایی قرار گرفته بودند. به عنوان مثال سرمایه گذاران هفته گذشته سه میلیارد دلار از صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس خارج کردند که بزرگترین کاهش هفتگی امسال بود.

    چشم انداز پیروزی ترامپ پس از اینکه جیمز کامی، مدیر اف بی آی 28 اکتبر به کنگره اعلام کرد این سازمان ایمیلهای جدید را در ارتباط با استفاده کلینتون از سرور ایمیل معمولی بررسی می کند، روشن شد.

    دوشنبه هفته جاری پس از اینکه مدیر اف بی آی اعلام کرد در تحقیقات اخیر اتهامی علیه کلینتون وارد نیست، بازارهای سهام صعود کرده بودند و شاخص استاندارد اند پورز 2.2 درصد رشد کرده بود.

    طی سه ماه گذشته این شاخص 2.5 درصد افت کرده در حالیکه قیمت طلا که معمولا یک دارایی به شمار می رود، تقریبا سه درصد رشد کرده است.

    شاخص VIX که به شاخص ترس وال استریت معروف است، در اکتبر به بالاترین سطح از زمان آشفتگی بازار پس از رای بریگزیت در ماه ژوئن صعود کرد.

    بر اساس گزارش نیویورک تایمز، پزوی مکزیک قربانی نوسانات بازار در واکنش به پیروزی ترامپ شد و کاهش یافت. نوسانات ارزش این ارز که در سال گذشته 10 درصد در برابر دلار سقوط کرد، شدید بوده است. حدود 80 درصد از واردات مکزیک به آمریکا انجام می گیرد و پزو یکی از راحت‌ترین ارزها برای معامله است به همین دلیل معیار محبوبی برای سنجش دیدگاه بازار نسبت به پیروزی ترامپ به شمار می رود.

    برچسب ها