عصر خودرو

در دیدار مقام های دو کشور توافق شد؛

گسترش روابط حمل‌ و نقلی و رفع موانع گمرکی میان ایران و بلغارستان

عصر بازار- مقام های اقتصادی ایران و بلغارستان در تهران درباره گسترش روابط در زمینه حمل ‌و نقل، مناسبات تجاری و رفع موانع گمرکی تبادل نظر کردند.

گسترش روابط حمل‌ و نقلی و رفع موانع گمرکی میان ایران و بلغارستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  ایرنا، "روزالیا دیمیتروا" رییس کل گمرک بلغارستان و هیات همراه در دیدار با «داود کشاورزیان» معاون وزیر راه ‌و شهرسازی کشورمان، بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کردند.
    کشاورزیان در این دیدار گفت: برگزاری نشست‌هایی با حضور مسوولان و مقام های دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، موجب گسترش روابط میان دو کشور و توسعه مناسبات تجاری و حمل‌ و نقلی خواهد شد.
    وی با اشاره به بازدید از بنادر، پایانه مرزی و محورهای جاده‌ای بلغارستان در سفر قبلی به این کشور افزود: با تلاش های صورت گرفته، یک کریدور جدید حمل‌ و نقلی تعریف شده است که از بنادر ما در خلیج‌فارس شروع و از کشورهای آذربایجان‌ و ارمنستان عبور و وارد گرجستان و سپس با استفاده از کشتی‌های رورو به بلغارستان و در نهایت به کشورهای اروپایی هدایت می‌شود.
    رییس سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای افزود: پیش‌نویس اولیه این توافقنامه تهیه و در اختیار اعضای کریدور قرار گرفته است. با توجه به ارایه پیشنهاد از سوی برخی اعضا، توافق شده است یک نشست کارشناسی برگزار و با برگزاری نشست وزیران، موافقتنامه منعقد شود.
    کشاورزیان یادآور شد: گرجستان علاقمند به راه‌اندازی سریعتر این کریدور است و هندوستان نیز تمایل دارد به این موافقتنامه ملحق شود.
    وی با بیان اینکه کمیته حمل‌ و نقل دو کشور ایران و بلغاستان سالی یک بار تشکیل می‌شود، افزود: آخرین نشست این کمیته در سال 2015 در صوفیه برگزار شد و سال‌جاری، ایران میزبان برگزاری این کمیته خواهد بود که پیشنهاد می‌شود، این کمیته هرچه زودتر تشکیل و نمایندگان حمل و نقلی دو طرف، گمرک، شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی حضور یابند و مسایل به صورت کارشناسی بحث و بررسی شود.
    «محمدجواد عطرچیان» مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی نیز در این نشست گفت: برگزاری چنین جلساتی فرصتی برای نمایندگان بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی فعال است تا در خصوص رفع مسایل حمل‌ و نقلی و گمرکی و تسهیل در صادرات کالا از ایران به بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی تبادل نظر کنند.
    وی در ادامه گزارشی از مشکلات صادرات کالا از ایران به بلغارستان و زمان طولانی توقف کامیون‌های ایرانی هنگام آنالیز و بازبینی مجدد محموله‌ها ارایه کرد و خواستار رسیدگی و رفع این مشکلات شد.
    براساس این گزارش، »دیمیتروا» رییس کل گمرک بلغارستان با ابراز خشنودی از سفر به ایران و ملاقات با مقام های کشورمان افزود: این مراودات موجب بسط و توسعه همکاری‌ها میان دو کشور می‌شود و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های گمرکی میان گمرک دو کشور، موجب گسترش تجارت و انتقال انواع کالا و افزایش حجم مبادلات میان دو کشور خواهد شد.
    وی با ابراز علاقه مندی نسبت به راه‌اندازی کریدور جدید حمل و نقلی گفت: عملکرد ما در گمرک براساس مقررات اتحادیه اروپا به‌ویژه در زمینه امنیت و حفاظت کالاها، بارهای صادراتی و کنترل است. به منظور رفع مسایل موجود در گمرکات کشور بلغارستان نیاز به بررسی‌های بیشتر و شناسایی دقیق مشکلات در مرزها است تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

    برچسب ها