عصر خودرو

تردید بازار فولاد برای رشد بیشتر

عصر بازار- هرچند شواهدی از افزایش قیمت در بازارهای جهانی ملاحظه می‌شود ولی هنوز رشد بهای فولاد را نمی‌توان به صراحت مشاهده کرد. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار بر رشد قیمت‌های جهانی از هم‌اکنون شرط‌بندی کرده و دلیل اصلی آن را نیز رشد قیمت تمام شده در بازارهای جهانی برشمرده‌اند.

تردید بازار فولاد برای رشد بیشتر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، رخدادی که در بازارهای جهانی بارها تجربه شده و احتمال وقوع آن نیز بسیار است. کاهش حجم صادرات فولاد چین، افزایش قیمت‌ها در بازار زغال سنگ و سنگ آهن و متعاقب آن رشد قیمت تمام شده مصنوعات فولادی در جهان، رشد آرام و شکننده بهای برخی مصنوعات فولادی همچون ورق در بازارهای مختلف در اقصی نقاط جهان ، رشد جزئی بهای ورق در بازار ترکیه و امکان افزایش قیمت‌ها در بازار آمریکا، مواردی است که چهره کلی این بازار را ترسیم کرده، هرچند که هنوز شاهد رشد قدرتمند قیمت‌ها در بازارهای جهانی نبوده‌ایم. در هر حال هنوز بازارهای جهانی با رشد تقاضا رو‌به‌رو نشده‌اند، ولی در صورتی که شواهد کلی از افزایش قیمت‌ها بیش از پیش محقق شود، این احتمال یعنی افزایش حجم خرید نیز دور از ذهن نخواهد بود.

     

    رشد جزئی قیمت ورق وارداتی در ترکیه

    هفته‌های اخیر رشد قیمت قراضه و سنگ‌آهن موجب رشد بازارهای فولاد شد. قیمت ورق در بازار داخلی و صادراتی چین نیز بالا رفت. افزایش هزینه مواد اولیه بر بازار داخلی ورق روسیه و اوکراین نیز اثر گذاشت. این در حالی بود که بهای ورق صادراتی سی‌ای اس نیز بالا رفت. در این راستا قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی سی‌آی اس به ترکیه 5 دلار هر تن بالا رفته است. خریداران ترکیه‌ای علاقه‌ای به معامله با عرضه‌کننده‌های سی‌آ‌ی اس ندارند و قیمت‌ها را بالا می‌دانند.

    بازار ورق آمریکا در فاز انتظار

    اخیرا فولادسازان آمریکایی خبر داده‌اند قیمت انواع ورق خود را تا 33 دلار هر تن بالا می‌برند. البته در بازار نقدی هنوز قیمت تغییری نکرده است. انتظار می‌رود بازار پس از انتخابات به این افزایش قیمت‌ها واکنش نشان دهد. شاید کمترین تاثیر این افزایش قیمت کارخانه‌ها این باشد که اجازه ندهد در بازار نقدی قیمت‌ها بیشتر کاهش یابند.

     

    کاهش صادرات فولاد چین در ماه گذشته

    آخرین آمار انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد این کشور در ماه اکتبر 7/ 7 میلیون تن فولاد صادر کرده که 1/ 1 میلیون تن نسبت به ماه قبل افت داشت. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 6/ 14درصد کاهش داشت. به این ترتیب در 10 ماه نخست سال 2016 چین 92 میلیون و 740 هزار تن فولاد صادر کرده که 7/ 0 درصد کاهش داشته است.

    رشد قیمت قراضه در آمریکا

    نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی قراضه در آمریکا افزایشی است و قیمت‌ها نسبت به اکتبر 30 تا 45 دلار هر لانگ تن (‌تن بزرگ) بالا رفته است. آخرین قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا 240تا 245 دلار هر لانگ تن ثبت شده که نسبت به هفته قبل 20 دلار و در مقایسه با اکتبر 40 دلار رشد داشته است. به گزارش پلاتس، خریدارها نیز ظاهرا چاره‌ای جز پذیرش افزایش قیمت ندارند و باید در این قیمت‌ها خرید کنند.

     

    افزایش بهای قراضه در بازار ترکیه

    اواخر اکتبر و اوایل نوامبر قیمت قراضه در بازار داخلی ترکیه در راستای رشد بازار واردات صعودی بود. اغلب کارخانه‌ها قیمت خرید از بازار داخلی قراضه را بالا بردند و رشد قیمت بین 6 تا 19 دلار هر تن ثبت شد.به گزارش متا اکسپرت، افزایش فروش محصولات فولادی کارخانه‌ها را تشویق کرد تا خرید قراضه را بالاتر ببرند. در این بین تجار داخلی قراضه عجله‌ای ندارند و منتظر بالا رفتن قیمت‌ها هستند. در حال حاضر قیمت خرید قراضه از بازار داخلی ترکیه بین 196 تا226 دلار هر تن بدون 18‌درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

    برچسب ها