عصر خودرو

خیز دوباره شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد مجدد شاخص بود.

خیز دوباره شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، در بازار دیروز در حالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعاتی بعد از پایان کار بازار سهام کشورمان آغاز شد معامله‌گران بورس تهران نظیر معامله‌گران اکثر بورس‌های بین‌المللی وزن بیشتری را برای بقای دموکرات‌ها در کاخ سفید قائل بودند. امری که به بهبود شرایط اکثر بورس‌ها در بازارهای جهانی ختم شد.

    در این شرایط بورس تهران نیز دیروز با رشد 3/ 0 درصدی معادل 239 واحد به رقم 79 هزار و 871 واحد رسید تا در آستانه صعود به بالای مرز 80 هزار واحد قرار گیرد. شاخص بورس در چند هفته اخیر یک بار به بالای سطح 80 هزار واحد صعود کرد اما نتوانست در این سطح باقی بماند. در بازار دیروز در تحولات کلان امضای تفاهم‌نامه اولیه با توتال فرانسه برای توسعه فاز 11پارس جنوبی دارای اهمیت بود.

    دیروز مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات قرارداد شرکت توتال در فاز 11 پارس جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود قرارداد نهایی با فرانسوی‌ها تا 3 ماه آینده امضا شود. در گروه فلزی دیروز نماد فولاد خوزستان با توجه به افزایش نرخ شمش شرکت با صف خرید همراه شد. در گروه تولید‌کنندگان روی دیروز نماد کیمیا نیز بازگشایی شد این نماد با 19درصد رشد قیمت به تابلو بازگشت.در این گروه تولید‌کنندگان فلز روی نیز شرایط خوبی را تجربه کردند. در این گروه، مرحله نخست طرح یک میلیون تنی فولاد سفید دشت به‌عنوان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد کشور و نخستین طرح استانی روز سه‌شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید.

    بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاح این طرح گفت: مرحله نخست فولاد سفید دشت با ظرفیت تولید 800هزار تن آهن اسفنجی بهره‌برداری شده است. 65 درصد سهام این واحد تولیدی از سوی فولاد مبارکه و 35 درصد مابقی را سازمان ایمیدرو خریداری و سرمایه‌گذاری کرده است. این واحد شامل مرحله احیا (تبدیل گندله به آهن اسفنجی) و مرحله فولادسازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و مرحله تولید (شمش فولادی) است. در گروه قندی، دیروز برخی نمادها با شرایط مناسبی معامله شدند. در این گروه، مجری طرح چغندر قند جزئیات طرح خود‌اتکایی شکر را تشریح کرد و گفت: براساس این برنامه تا افق 1404، کشور در تولید شکر به ضریب خوداتکایی بیش از 95 درصد خواهد رسید.

    علیرضا یزدانی درباره جزئیات طرح اقتصاد مقاومتی شکر اظهار کرد: افزایش ضریب خوداتکایی شکر یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که از تیرماه سال‌جاری برنامه‌های این طرح به‌طور جدی با تعیین مجری برای آن، در حال پیگیری است. تاکنون حدود 70 درصد این برنامه تحقق یافته و نزدیک به 12هزار و 600 هکتار کشت پاییزه انجام شده است. پیش‌بینی می‌کنیم امسال از 18 هزار هکتار برنامه تعیین شده، حدود 13 هزار تا 13 هزار و 500هکتار آن عملی شود.

    یزدانی نیاز کشور به این محصول را حدود 2 میلیون و 200 هزارتن دانست که یک میلیون و 525 هزارتن آن امسال در کشور تولید شد. بنابراین ما به حدود 700 هزارتن واردات در سال‌جاری نیاز داریم. در گروه خودرویی، مهر‌ماه امسال تولید انواع کامیون به‌طور میانگین 5/ 35 درصد افزایش یافته است.  در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل 2/ 121درصد رشد داشته و از 104 دستگاه در مهر ماه سال گذشته به 230 دستگاه رسیده است. در این مدت تولید این محصولات در سروش دیزل مبنا نیز با رشد همراه بوده و از صفر دستگاه در مهر 1394 به 130 دستگاه افزایش یافته است.

    تولید انواع کامیون در زامیاد نیز صعودی بوده و از صفر دستگاه در مهر ماه سال گذشته به 32 دستگاه رسیده است. همچنین تولید این محصولات در کاریزان خودرو نیز افزایش یافته و با رشد 5/ 22 درصدی از 40 دستگاه در مهر 1394 به 49 دستگاه افزایش یافته است. اما برخلاف این شرکت‌ها تولید کامیون در دو شرکت سایپا دیزل و گروه بهمن کاهش یافته است. تولید این محصولات در سایپا دیزل 7/ 25 درصد کاهش یافته و از 202 دستگاه در مهر ماه سال گذشته به 150 دستگاه رسیده است. تولید انواع کامیون در گروه بهمن نیز 5/ 17 درصد کاهش یافته و از 326 دستگاه در مهر 1394 به 269 دستگاه رسیده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 219میلیارد تومان و در فرابورس به 85میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها