عصر خودرو

معاون سابق وزیر نیرو مطرح کرد؛

اقتصاد در موقعیت "تیک آف"

عصر بازار- معاون سابق وزیر نیرو در امور برق و انرژی، وضعیت کلی اقتصاد کشور را در حال "تیک آف" توصیف کرد.

اقتصاد در موقعیت "تیک آف"
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد بهزاد گفت: مناقصه هایی که برای پروژه ها برگزار می شود و همچنین پرداخت های دولت به پیمانکاران بابت بدهی های گذشته و برقراری روابط محکم تجاری با خیلی از کشورهای دنیا به ویژه چین و روسیه و کشورهای اروپایی، حاکی از بازگشت رونق به اقتصاد و کسب و کارهاست.

    وی افزود: افزایش فروش نفت و صادرات گاز و همچنین  واحدهای گازی که در عسلویه یکی بعد از دیگری در حال راه اندازی است، نشان می دهد اقتصاد در حال بهبود است.

    این فعال اقتصادی بخش خصوصی، سرمایه گذاری در صنعت برق در سال های اخیر را اندک اما قابل توسعه دانست و گفت: اگرچه تلاش ها معطوف به کاهش مصرف مشترکان خانگی و  صنعتی  و برقراری توازن بین تولید و مصرف بوده، اما در نیروگاه ها هم - چه در  بخش خصوصی و چه دولتی - سرمایه گذاری ها اندک بوده است.

    به گفته بهزاد، در سه سال گذشته در دولت جدید فقط 6 هزار مگاوات برق وارد مدار شده است؛ در حالی که اصولا باید سالانه 5 هزار مگاوات اضافه می شد.

    معاون سابق وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که  بین 26 تا 30 هزار مگاوات برق تولید و وارد مدار شود که این نیروگاه ها عمدتا از سوی بخش خصوصی احداث خواهد شد.

    وی اظهار داشت: اگر به هر دلیلی ما دچار خشکسالی بشویم و کمبود آب پیدا کنیم، نمی توانیم سهم نیروگاه های آبی را در زمان پیک تامین کنیم؛ آن وقت به واحدهای حرارتی و اتمی فشار وارد می شود، بنابراین ما در سرمایه گذاری در صنعت برق، در تولید برق و متناسب با آن انتقال و توزیع برق باید جدیت بیشتری به خرج دهیم .

    مدیر عامل گروه شرکت های پارسیان همچنین با اشاره به ارزش معاملات در بورس انرژی خاطرنشان کرد: به جز آن مقطع زمانی که این معاملات به سطح خیلی بالایی رسید و رقم 40 میلیارد تومان در یک روز را به ثبت رساند، در بقیه روزها این معاملات معمولی و حتی اندک بوده است و انتظار می رود که وزارت نیرو نقدینگی بیشتری را برای معامله برق به بورس انرژی تزریق کند.

    وی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت مپنا هم گفت: مپنا یکی از پتانسیل های قوی کشور است که هم اکنون در اکثر زمینه ها از جمله نیروگاهی، ریلی، نفت، گاز و پتروشیمی  به شکل فعال حضور دارد.

    برچسب ها