عصر خودرو

مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند عنوان کرد:

بازپس گیری سهم ایران در بازار عراق از طریق بورس کالا

عصر بازار- به گفته مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با توجه به نزدیکی این منطقه به عراق، می‌توانیم از ظرفیت های بورس کالا برای صادرات محصولات به این کشور استفاده کنیم، به طوری‌که از خام فروشی جلوگیری کرده و در مسیر توسعه صادرات محصولات نهایی قدم برداریم.

بازپس گیری سهم ایران در بازار عراق از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمود ترک زاده، مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند به مزیت‌های راه‌اندازی بورس کالا در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در این راستا پیگیری‌های لازم برای راه‌اندازی انبار تخصصی تحت نظر بورس کالا صورت گرفت و چند انبار در منطقه شلمچه برای بهره برداری از ابزارهای مالی و معاملات بورس کالا معرفی شد. همچنین طبق موافقت های صورت گرفته چندین جلسه با تجار عراقی برگزار و مجوزهای لازم برای فعالیت های کارگزاران دریافت شده است که این کار به دلیل معافیت مالیاتی مزیت های زیادی به همراه دارد.

    ترک زاده تاکید کرد: نزدیک بودن به بازار عراق یک مزیت بسیار مهم است به طوری که تولیدکنندگان می توانند کالای خود را در انبارهای تخصصی بورس کالا در نزدیک شلمچه دپو کرده و 15 کیلومتر بعد در استان بصره عرضه کنند که این مزیت بسیار بزرگی برای اقتصاد ملی و رونمایی از معاملات قبض انبار یا همان گواهی سپرده کالایی در عرصه ای فراتر از مرزهای داخلی است که حاصل این اقدامات مشترک بورس کالا و منطقه آزاد اروند به توسعه صادرات منجر می شود.

    مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با بیان اینکه بازار عراق در مصالح ساختمانی همچون سیمان، سرامیک و آجر فعال است، یادآور شد: در حال حاضر تالار بورس منطقه اروند فعال بوده و عرضه کنندگان می تواند نسبت به آغاز عرضه های خود از طریق بورس کالا اقدام کنند.

    وی به مزیت‌های بورس کالا در منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: اولین مزیت راه‌اندازی بورس کالا در منطقه آزاد این است که بورس اصالت کالا را برای خریدار مشخص کرده و شفافیت قیمت و کیفیت محصول را تضمین می کند که این فاکتورها مورد نیاز مشتری ‌ای عراقی است، به طوری که اگر کالایی تضمین شده و به صورت شفاف معامله شود، برای ما یک برگ برنده محسوب می شود.

    وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با تجار عراقی داشته‌ایم، آنها علاقمند هستند تا معاملات با قیمتی شفاف، کیفیت تضمین شده و همچنین تداوم عرضه محصولات از سوی تولیدکنندگان ایرانی وجود داشته باشد که همه این موارد از مولفه های اصلی بورس کالای ایران به شمار می رود.

    به گفته مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، طی سال های اخیر بعضا به دلیل قیمت های متغییر، کیفیت نامناسب کالاهای ایرانی و همچنین عدم اجرای تعهدات طرفین معامله باعث شد تا بخشی از بازار عراق را از دست بدهیم که امروز با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا به عنوان بازاری قانومند و مطمئن برای معامله گران، می توان این سهم از دست رفته را جبران کرد.

    ترک زاده با بیان اینکه سال گذشته از طریق منطقه آزاد اروند یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات انجام شد، گفت: در حال حاضر صادرات به عراق از طریق منطقه آزاد اروند در سال جاری رشد 37 درصدی داشته است که با شروع به کار بورس کالا و آغاز عرضه‌های صادراتی، شاهد افزایش هر چه بیشتر صادرات از این منطقه خواهیم بود.

    مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در پایان با بیان اینکه بورس در مناطق آزاد دارای جذابیت بالایی برای فعالان داخلی و خارجی است، گفت: از مزیت‌های بورس کالا شفافیت قیمت، تضمین کالا و دسترسی راحت به اطلاعات است، زیرا وقتی نمی‌دانیم کالایی با چه کیفیت و قیمتی عرضه می شود عملا از سیستم برنامه ریزی خارج می‌شویم، اما بورس کمک می کند تا در یک زمان مشخص و بدون رانت و سوء استفاده، دسترسی شفافی به تامین مواد داشته باشیم.

    برچسب ها