عصر خودرو

زنگنه اعلام کرد:

افزایش تولید نفت ایران به۴.۸میلیون بشکه

عصر بازار- وزیر نفت با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به ۴.۸ میلیون بشکه در روز گفت: شرکت‌های پیمانکاری و بخش خصوصی ایران برای پروژه‌ها پول ندارند.

افزایش تولید نفت ایران به۴.۸میلیون بشکه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه بخش بالادستی صنعت نفت بر اساس دو اولویت توسعه میادین مشترک نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت قرار داده شده است، گفت: از شرکت توتال فرانسه تشکر ویژه می کنم که همواره در بخش توسعه و سرمایه گذاری صنعت نفت ایران پیشتاز بوده است.

    وزیر نفت همچنین در خصوص مشارکت شرکت CNPCI چین در توسعه فاز 11 پارس جنوبی هم اظهار داشت: ایران هیچ وقت چین و شرکت‌های چینی را به عنوان شرکای استراتژیک خود فراموش نخواهد کرد.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه صنعت نفت کماکان از ظرفیت و پتانسیل حضور شرکت های بین المللی بهره مند است، خواستار تسریع حضور شرکت های خارجی در پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران شد و افزود: با امضای موافقتنامه اصولی با توتال فرانسه شش ماه صرفه جویی در زمان برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اتفاق افتاده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی در صورت افزایش توان و ارتقاء کیفیت کار خود می‌توانند سهم 3.5 میلیارد دلاری در توسعه فاز 11 پارس جنوبی داشته باشند، تاکید کرد: شرکت های پیمانکاری ایرانی باید از حالت فعالیت امانی خارج شوند و خود را برای رقابت در یک شرایط رقابتی در صنعت نفت کشور آماده کنند.

    وی یکی از اهداف امضای قرارداد با شرکت توتال فرانسه در فاز 11 پارس جنوبی را انتقال فناوری به ویژه در حوزه مدیریت پروژه، مهندسی و مدیریت مخزن عنوان کرد و افزود: شرکت پتروپارس ایران در توسعه فاز 11 پارس جنوبی سهم یک میلیارد دلاری دارد.

    زنگنه با یادآوری اینکه با امضای موافقتنامه امروز، تاکنون وضعیت توسعه 22 فاز پارس جنوبی عملیاتی و تعیین تکلیف شده است، یادآور شد: با امضای موافقتنامه اصولی امروز با شرکت توتال فرانسه و CNPCI چین، عملا توسعه میدان پارس جنوبی وارد فاز جدیدی شده است.

    وزیر نفت با بیان اینکه طرح های افزایش ضریب بازیافت و فشارافزایی گاز در 27 فاز جدید پارس جنوبی تعریف و اجرایی خواهد شد، یادآور شد: با اجرای این پروژه ها عملا ضمن جلوگیری از افت فشار و تولید گاز در پارس جنوبی امکان افزایش ضریب بازیافت و فشارافزایی هم فراهم می‌شود.

    این مقام مسئول، همچنین با اشاره به آغاز تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تا پیش از پایان امسال یادآور شد: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون طرح توسعه 11 فاز پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز غنی آغاز شده است.

    این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تا پیش از پایان فعالیت دولت توسعه 6 گاز باقی مانده پارس جنوبی هم سر و سامانی خواهد گرفت، تصریح کرد: در مجموع با توسعه کامل پارس جنوبی تا سال آینده علاوه بر اینکه تولید گاز ایران و قطر برابر خواهد شد، حدود یک‌میلیون بشکه به ظرفیت تولید میعانات گازی کشور هم افزوده می‌شود.

    وی با بیان اینکه برای تسویه صنعت نفت کشور به 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در بخش بالادستی صنعت نفت نیاز داریم، اظهار داشت: با جذب این میزان سرمایه، علاوه بر افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید نفت خام ایران هم به حدود 4 میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش مییابد.

    زنگنه با اشاره به این موضوع که شرکت های بخش خصوصی ایران از توان مالی بالایی برای تامین منابع مالی پروژه های صنعت نفت برخوردار نیستند، تاکید کرد: قرار است 80 میلیارد دلار قرارداد جدید در سطح صنعت نفت کشور امضا شود که اگر سهم هر شرکت ایرانی حدود 20 درصد تعیین شود، باید در مجموع شرکت های ایرانی 15 تا 16 میلیارد دلار پول به صنعت کشور تزریق کنند.

    وزیر نفت با بیان اینکه آیا شرکت های ایرانی توان تزریق 15 تا 16 میلیارد دلار را دارند؟ ادامه داد: تمامی شرکت های ایرانی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت به دنبال استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و یا وام های بانکی هستند، اما آیا این میزان پول در صندوق توسعه ملی برای تحویل شرکت های ایرانی وجود دارد؟

    این عضو کابینه دولت در پایان با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت خام قدرت چانه زنی کشورها را در بازار نفت جهان ارتقاء می‌دهد، خاطرنشان کرد: قدرت یک کشور را نه گفتگوهای سیاسی بلکه افزایش ظرفیت تولید نفت در بازار تعیین می‌کند.

    برچسب ها